Tek.no

Nyhet

Bestilte mobil for over en måned siden, venter fortsatt

– Tar det på alvor, sier butikken.

Skjermbilde av Norsyd.no/privat

Det siste drøye året har du kanskje lagt merke til en ny butikk i Prisjakt som ganske ofte slår de etablerte butikkene på pris. Blant de mest populære mobilene hos prissammenligningstjenesten er det ikke aktører som Elkjøp og Komplett som byr på de laveste prisene, men heller den lille norske nettbutikken NorSyd.

Ofte er prisene flere hundre kroner lavere enn konkurrentene, og varene er på lager, klare for utsending.

Men titter du på tilbakemeldingene fra brukere har det tilsynelatende stått skralere til med leveringene den siste tiden. Under den pågående pandemien har folk brukt 1-stjerneknappen flittig, og klaget over lange leveringstider, problemer med å oppnå kontakt med butikken og også ventetider på å få krediteringer.

Da en leser spurte oss om vi i Tek visste noe om butikken måtte vi melde pass. Så vi slo av en prat med styreformann i Norsyd Holding, Steven Morgan.

– Tar det på alvor

Han forklarer at en kombinasjon av uforutsigbar logistikk, permitteringer og sykemeldinger sammen med noen uforutsette hendelser midt oppi krisen har skapt lengre leveringstider enn de liker selv.

– Når vi mottar tilbakemeldinger fra kunder om problemer rundt levering eller avvik så vil selskapet alltid forsøke å finne en løsning i samarbeid med kunden slik at man i hvert fall så raskt som mulig kan finne en løsning på utfordringen. Det er jo slik at man fra selskapets side heller ikke ønsker kunder som har utfordringer med sin levering, sier Morgan.

– Hvis folk er så frustrerte at de skriver noe på Prisjakt, så tar jeg det på alvor. Jeg synes jo ikke dette er noe gøy jeg heller. Men jeg ber ikke folk fjerne innleggene etter at det er ryddet opp, sier han videre.

Norsyd-sjefen mener også at de rydder godt etter seg når problemer først oppstår, og sier at de flere ganger har blitt enige om løsninger på telefonen, bare for å se en dårlig omtale på Prisjakt et kvarter senere.

– Det er nok mange som har skrevet kommentarer der som kunne gått ned og hentet pakken i stedet, slår Norsyd-sjefen fast.

Bestilte mobil for en måned siden, venter fortsatt

Heidi Fredriksen er en av kundene som fortsatt venter på mobilen sin, én måned etter den er bestilt.
Privat

Heidi Fredriksen er en av flere kunder som har bestilt mobil fra Norsyd den siste måneden, og fikk øynene opp for butikken da hun så de lave prisene:

– Jeg valgte å handle hos Norsyd fordi min datter var ute etter en iPhone 11 og de hadde den beste prisen ifølge Prisjakt. Hun skulle betale for mobilen med konfirmasjonspengene sine, så vi bestilte mobilen og betalte via Vipps på Norsyds hjemmeside. Mobilen ble bestilt 25. juni.

Nå, over en måned etterpå, har mobilen fortsatt ikke ankommet. Fredriksen sier til Tek.no at etter at hun hadde ventet i 10 dager ringte hun Norsyds kundeservice, men fikk aldri svar. Deretter sendte hun en e-post den 7. juli.

– På nettsiden deres sto det når jeg bestilte at det tok 3–7 virkedager å få bestillingen, men at det kunne være forsinkelser pga. covid 19, fortsetter Fredriksen.

Nøyaktig hvor lang tid det innebar sto det imidlertid ikke noe om. Fredriksen har i ettertid handlet et annet sted, men venter fortsatt på svar fra Norsyd og for å få refundert kjøpet:

– Jeg gikk jo senere og leste anmeldelser på Prisjakt og forsto da at dette var et useriøst firma, og at dette kom til å ta tid. Både å få iPhonen eller pengene tilbake, hvis det engang kommer til å skje. Så jeg måtte kjøpe en iPhone 11 til min datter på Elkjøp i stedet.

Det finnes dog eksempler på noen som har blitt oppringt fra Norsyd, og som virker fornøyde.

– Etter mye turbolent (sic) med mailer og misforståelser, ble jeg hyggelig oppringt og ble enig om leveransen. Telefonen er mottatt og fungerer perfekt. Så, vil sannsynlig å fortsette å handle her, skriver en kunde på Prisjakt.

Logistikkproblemer

Problemene skal skyldes logistikk som har blitt ekstra kronglete når varene sendes fra lagre i Tyskland og inn til Norge. Norsyd-sjefen beskriver også svært ulike forhold for ulike merker og modeller mobiler, der noen kommer frem nesten med det samme, mens andre kan bruke lenger tid på å komme frem enn nettbutikken liker selv.

– Hva skal man gjøre hvis man ikke vet når et bestilt produkt kommer frem, da? Dere skriver ikke noe på nettsidene om hvor lang tid levering vil ta. Skal man purre etter to uker? En måned?

– I den tiden som har vært er det enkelte sendinger som har tatt litt tid, men har du ikke mottatt en tilbakemelding på pakken, eller fått sendingsinformasjonen innen 14 dager, bør du ta kontakt med kundeservice på chat, telefon eller e-post. Vi gjør i den forbindelse oppmerksom på at en del sender mail til e-post-adresser som ikke er overvåket. De korrekte e-post-adressene står på vår hjemmeside. Når det gjelder vår leveringstid i perioden mars til juni ble det fra 16. mars gitt beskjed på forsiden at det ikke kan påregnes 3-7 dager leveringstid inntil videre. Når lager er sentralt plassert i Oslo vil dette endre seg fort, og vi vil endre forutsetningene for levering fortløpende.

Frem til nå har de har hatt et lager i Narvik som har mottatt pakkene fra Tyskland, som deretter har blitt sendt til Oslo. Nå kuttes Narvik-leddet ut, noe som skal føre til raskere levering, ifølge Norsyd.

Frem til nå har de har hatt et lager i Narvik som har mottatt pakkene fra Tyskland, som deretter har blitt sendt til Oslo. Nå kuttes Narvik-leddet ut, noe som skal føre til raskere levering, ifølge Norsyd.

Slik opplyser Norsyd om forsinkelsene på forsiden av nettbutikken sin.

NorSyd skriver på forsiden sin at den vanlige leveringstiden på tre til syv dager ikke er gjeldende «inntil videre». Den samme beskjeden finner man imidlertid ikke på produktsider eller i kjøpsprosessen hvis man kommer til nettsiden fra en tjeneste som Prisjakt.

Morgan forklarer også at selskapet noen ganger bruker vesentlig dyrere ekspresslevering for å nå frem til de kundene som trenger forsendelsen for eksempel til en bursdag eller har tidsfrister som må rekkes.

Sier ny nettside skal løse problemene

Mange av problemene til Norsyd virker å stamme fra en nettbutikkløsning som ikke var godt egnet for skalering og å behandle mange kundehenvendelser. Et nytt system er på vei inn, og blir implementert den kommende uken. Dette skal løse problemer med manglende oversikt for kundene, samt logistikken i bakhånd, skal vi tro Norsyds talsmann:

– En ny nettbutikk kommer på plass i uken. Vi har lyttet nøye til de tilbakemeldingene som vi har fått av kunder og i den nye utgaven vil det være mulig for kundene å se hele historikken bak en ordre fra mottak til levering. Alle samtaler med kundeservice samt returlapper, krediteringer, reparasjoner, garantispørsmål vil være på ett sted.

Han sier også at kunder i Oslo-området vil kunne plukke opp pakker direkte på et hentepunkt, for å kutte ned på leveringstiden.

– Det finnes enkelte begrensinger i den løsningen vi har nå når det gjelder informasjonsflyt. Det er løst i den nye utgaven av nettbutikken. Oslo-kunder kan også bestille henting på hentepunkt i Oslo slik det fremgår av vår nettside. Denne funksjonen har i utgangspunket vært stengt fra 16. mars til nå, men skal være operativ for fullt igjen i løpet kort tid, avslutter han.

Prisjakt: – Vi informerer brukerne ved lav rating

Vi spurte Prisjakt-sjefen i Norge hva de gjør når butikker får mange negative tilbakemeldinger på tjenesten.

– I utgangspunktet kommenterer vi ikke enkeltbutikker, men generelt sett gjør vi nøye gjennomgang av alle butikkene som er listet opp på Prisjakt. Alle butikkene må sende til Norge, må ha norsk organisasjonsnummer og være mva-registrert. Dersom en butikk får veldig mange dårlige omtaler og vi mistenker at en butikk er useriøs tar vi kontakt med butikken direkte for å undersøke hvor problemet ligger. Hvis vi fremdeles ikke er overbevist om at alt er gjort etter boken, så fjerner vi butikken fra listene våre, sier Are Vittersø til Tek.no

– I noen tilfeller, ved mange dårlige omtaler, så informerer vi brukerne om at bukken har lav rating og at man må huske å lese gjennom omtalene før man bestiller. På den måten gir vi brukerne en bedre mulighet til å ta et valg basert på andres opplevelser.

For ordens skyld; Prisjakt er et selskap i Schibsted-konsernet, som også eier VG og Tek.no.

annonse

Les også