Galaxy S5 selger dårligere enn S4
Urovekkende tall fra Samsung for andre kvartal.
Det sør-koreanske selskapet kunne melde om det dårligste kvartalsvise resultatet på to år, melder Reuters. Samsung sier selv at mye av årsaken er priskonkurranse og opphopning i varelagrene i Kina. Imidlertid mener analysebyrået Counterpoint at utfordringene kan stikke dypere enn det.
Counterpoint utførte en grundig undersøkelse av 35 markeder, som omfatter 90 prosent av salget på verdensbasis. Der kom det frem at det ble solgt 7 millioner enheter av den åtte måneder gamle iPhone 5s i mai i år. Det nylanserte flaggskipet fra Samsung lå samme måned på 5 millioner.
Det burde vekke bekymring i forkant av den ventede iPhone 6-lanseringen i september.
Standhaftig iPhone
Ifølge analytikerne frister ikke Samsungs nye produkter, som for eksempel S5, forbrukerne nok til å velge en dyr premium-modell fremfor en stadig bedre budsjett-utgave.
—De fleste smartmobil-merker verden over kjemper mot merke-tretthet for øyeblikket. Forbrukerne elsker sine smartmobiler, men nesten all maskinvare, programvare og applikasjoner ser og føles like ut, og koster det samme, sier analytiker Neil Mawston hos Strategy Analytics.
Unntaket er Apple. De har kunnet holde på høye priser, både ettersom modellene eldres, i forkant av neste utgaves lansering og i møte med hard konkurranse. iPhone 5 solgte 7 millioner enheter i måneden. Det samme gjorde Samsung Galaxy 4 da den ble lansert. Nå ser det ut til at iPhone-salget har forblitt høyt, mens Samsung opplever et fall.
Større tilbakegang enn forventet
Etter rekordåret 2013 var det forventninger om en viss tilbakegang hos elektronikk-giganten. Imidlertid kom tallene for april til juni i år som en overraskelse på mange analytikere, skriver Reuters. Thomson Reuters I/B/E/S-undersøkelse viste at 28 av 50 analytikere nå har nedjustert forventet inntjening for Samsung i 2014.
Tom Kang hos Counterpoint mener at Samsung bør vurdere å skape et nytt merke for sine mest eksklusive produkter:
—Galaxy-merket har blitt svekket fordi det selges som 100, 200, 300 dollars telefoner, mens Apple kun selger for over 400 dollar. Derfor kan det til og med hende de må forkaste Galaxy-merket, sier han.
Les også: En fjerdedel av Samsung-inntektene tørket vekk
(Kilde: Reuters)