Tek.no

Nyhet

Seat-leasing ble utsolgt på ett døgn

På mandag lanserte Seat bil-abonnementet Frii med brask og bram. Tirsdag var alle bilene bestilt.

Seat
30 Okt 2019 10:57

Leasing av elbil pleier å være dyrt, og det markedsføres vanligvis ikke tungt av bilprodusentene. Så da Seat lanserte sin Frii-tjeneste med ny bil, forsikring og servicer inkludert til rett under 2.000 kroner var det et forholdsvis uvanlig tilbud i det norske markedet.

Les også
Seat lanserer elbil-«abonnement» til under 2000 kroner måneden

Flere hundre biler

Så uvanlig var tydeligvis tilbudet at det nesten umiddelbart ble utsolgt. Som først omtalt i Bilbransje24.no har Seat nå satt opp beskjed på nettsidene sine om at de undersøker muligheten for å få tak i flere biler til abonnementsløsningen, og at de har skrudd av bestillinger for Frii.

På spørsmål om hvor mange biler det er snakk om går ikke Seat i detalj, men svarer likevel:

– Vi har satt av et veldig voksent antall biler til Frii-løsningen vår, en vesentlig andel av SEATs totalvolum for 2020, og da snakker vi om flere hundre biler. De ble utsolgt i løpet av ett døgn, noe som har gjort at vi ikke kan ta imot flere bestillinger før vi vet om vi kan levere til enda flere enn de som har bestilt frem til nå, forklarer Ole Kristian Ågotnes, sjef for Seat i Norge.

Ikke oversikt over kundegruppene

I den opprinnelige saken vår spurte vi Ågotnes om ikke tilbudet kunne tiltrekke seg en overvekt av ferske sjåfører, med tanke på både pris og inkludert forsikring. Den fulle oversikten over hvordan bestillingene fordeler seg har ikke Seat ennå, ifølge Ågotnes.

– Foreløpig har vi ikke full oversikt over hvilke deler av målgruppene våre som har vært mest frempå. Det er noe av det vi gleder oss til å få mer innsikt i, sier Seat-sjefen til Tek.no.

Men Seat-sjefen forklarer at de ikke har solgt ut alle Mii-bilene i Norge ennå.

– Det er fortsatt mulig å lease bilen på mer tradisjonelt vis, og dessuten er bilen tilgjengelig for kjøp. Det ser vi er attraktivt for mange. Med den tilgjengelige prisen blir ikke det totale regnestykket helt ulikt hva som tilbys gjennom Frii-avtalen, forklarer han.

Ågotnes understreker også at å begrense Frii-salget ble gjort delvis for å sørge for at selskapet har biler tilgjengelige for de som ønsker å kjøpe den.

Seat avslutter sin kommunikasjon med oss forholdsvis kryptisk.

– Vi må understreke at det er spennende tider for Seat, med el-Born rett rundt hjørnet.

el-Born er Seats søstermodell til Volkswagens ID3. Bilen ventes å bli prismessig gunstig sammenlignet med den tyske «originalen».

Les også
Langt bak i køen for ID.3? Denne er nesten identisk og har foreløpig ingen venteliste

Gunstig regnestykke

Et vanlig regnestykke slik vi kjenner elbil-leasing er å ta bilens verdi, dele på to, og fordele resultatet utover 36 måneder. Da antar man en restverdi på rundt 50 prosent, som er relativt lavt, men ikke uvanlig for elbiler. Med en Seat Mii til 180.000 kroner hadde regnestykket gitt en månedspris på 2.500 kroner for bilen alene, før forsikring og service. Seats bilabonnement virker altså å ha vært et relativt heftig tilbud.

annonse