Tek.no

Nyhet

Slik skal Instagram ta TikTok

Har laget funksjon for raske videoklipp til musikk.

Korte og rytmiske videosnutter satt til musikk har vært én av de viktigste suksessfaktorene for kinesiske TikTok. Nå følger Instagram etter med redigeringsverktøyet Reels.
Skjermdump, Instagram/Youtube
13 Nov 2019 11:58

Facebook-eide Instagram har lenge hatt sin Snapchat-inspirerte Stories-funksjon der du kan legge ut daglige høydepunkt i en slags løpende nyhetsoppdatering om livet ditt. Nå melder Techcrunch.com at tjenesten lagt til verktøy de kaller Reels til videoopptaksfunksjonen i appen. Løsningen kan lage videoer som er svært like de du finner i en annen populær tjeneste: TikTok.

Foreløpig skal Reels være begrenset til brasilianske brukere. Facebook har allerede appen Lasso som testes i land der TikTok ikke har fått fotfeste, blant annet i Mexico.

Instagram selv hevder at likhetene med TikTok ikke handler om kopiering, men derimot at å dele video med musikk bare er en naturlig ting å gjøre.

TikTok har tatt ungdommen

TikTok har i løpet av det siste drøye året tatt av blant de yngste brukerne av sosiale medier, og kan i dag vise til 1,5 milliarder brukere i måneden. 122 millioner av disse skal være hjemmehørende i USA, der tallet har passert en tredel av befolkningen på 327 millioner med grei margin.

Instagram skal ha rundt én milliard brukere.

Antallet daglige brukere er på en drøy femdel av de månedlige. Det er rundt 350 millioner brukere som logger inn hver dag og deler eller ser på andres videoer av alt fra dansing til korte sketsjer, og alt mellom.

Instagram har ved siden av lynmeldingsklienten Messenger vært Facebooks sterkeste kort blant de yngste brukerne, etter hvert som stadig færre av dem oppgir å bruke den 13 år gamle tjenesten. Men både Facebook og TikTok er tjenester som debatteres flittig av politikere og myndigheter for tiden.

Både Facebook og TikTok får kritikk

Facebook og andre Silicon Valley-giganter som Google, Apple og Amazon har fått mye pepper for hvor store og dominerende de har blitt. Enkelte politikere ønsker å splitte opp disse teknogigantene for å gjøre dem mindre dominerende. At det i tillegg har stormet mangfoldige ganger rundt Facebook i forbindelse med svakt personvern og bruken av tjenesten for å påvirke nasjonale valg i USA og andre steder er også en del av bildet de siste årene.

TikTok på sin side blir beskyldt av amerikanske politikere for å dele brukerdata med kinesiske myndigheter. Krangel om sikkerhet i møte med kinesiske selskaper er i vinden for tiden, og også mobilprodusenten Huawei har fått merke at amerikanerne og kineserne ikke stoler på hverandre om dagen.

Les også
USA til angrep mot TikTok

Bytedance, det kinesiske selskapet som eier TikTok, har sagt at amerikanske brukeres data aldri er innom kinesisk jord, men i stedet lagres i USA og i Singapore. De har i tillegg bedt om en gjennomgang av egne data fra et amerikansk revisjonsselskap for vise at påstanden stemmer.

annonse

Les også