Elbilladerne fra Ionity endrer prismodell – blir svindyre

Ionity endrer prismodell. Den nye modellen vil gjøre det ganske kostbart å lade på lynladerne deres.

Ladenettverket Ionity har frem til nå operert med en fastpris på åtte euro (snaut 80 kroner) per ladeøkt, uansett hvor mye du har ladet.

Det har potensielt vært en ganske god deal – en elbil med et batteri på 80–90 kWh, for eksempel Audi e-tron, har i teorien kunnet lade for så lite som omtrent en krone per kWh.

Bytter modell

Fremover blir det andre boller. Ladekunder som ikke har avtale hos en bilprodusent som igjen har avtale med Ionity (i hovedsak de selskapene som er inne på eiersiden, som Mercedes-Benz, Volkswagen-gruppen og Ford) må ut med 8,40 kroner per kWh.

Dermed kan du ikke engang lade 10 kWh før du kommer ut dårligere enn før, men det blir i det minste rimeligere med korte ladeøkter.

Hvis vi går ut fra at en kilowattime holder til rundt fem kilometers kjøring, tilsvarer prisen nesten 17 kroner per mil. For en mindre effektiv elbil snakker vi nok fort 25 kroner mila.

For Audi-kunder er for eksempel prisen på en ladeavtale 189 kroner i måneden og deretter 3,20 kr per kWh.

Elbilforeningen er svært kritisk.

– Et slikt prisnivå for lynlading er uhørt, og betyr i praksis at IONITY priser seg høyere enn fossilt drivstoff. Det nytter ikke å prise lynladetjenestene likt i alle markeder. Strøm er billigere i Norge enn i en rekke andre europeiske land, og vi har mange flere kunder, og det må selvsagt reflekteres i prisen på lynlading. Ionity priser seg nå ut av markedet, og resultatet vil uunngåelig bli færre kunder, sier generalsekretær Christina Bu i en pressemelding.

Les også
Mazda håper å friste elbilkundene med kjøreopplevelse, ikke rekkevidde

Store forskjeller

Ionity-laderne lader med inntil 350 kW. Hos konkurrenten Fortum opererer de til sammenlikning med en kombinasjon av minuttbasert og kWh-basert prising for lynlading (som hos Fortum er fra 75 til 350 kW). De skal ha 2 kr per minutt pluss 2,50 kr per kWh på sine raskeste ladere, gitt at du betaler gjennom app eller brikke.

Grønn Kontakt tar på sin side 1,25 kroner per minutt og 2,9 kroner per kWh for registrerte kunder (og doblet minuttpris for uregistrerte kunder). De tilbyr også volumrabatt til registrerte kunder, men Grønn Kontakt-laderne kan fortsatt maksimalt levere 150 kW effekt.

Cirkle K kan også tilby inntil 150 kW på en del av sine ladere, og opererer fortsatt kun med minuttprising. De tar 3,50 kroner per minutt for registrerte kunder og 4,50 for ikke-registrerte.

For de Tesla-kundene som må betale for å bruke Supercharger-nettverket tar Tesla 1,70 kr per kWh. Superladerne til Tesla har foreløpig en makseffekt på 150 kW, men selskapet er i ferd med å rulle ut en ny Supercharger-versjon som øker effekten til maksimalt 250 kW.

Fortum (bildet) og Grønn Kontakt har en modell som blander minutt- og kWh-prising.

Så mye må du betale hos de ulike aktørene

De ulike prismodellene gjør hurtiglading til en liten jungel å navigere gjennom, ikke minst fordi ulike elbiler kan ta imot til dels svært ulik ladeeffekt fra hurtigladere. Nevnte Audi e-tron har for eksempel en makseffekt på 150 kW, mens kommende Porsche Taycan vil kunne ta imot hele 270 kW.

Vi bruker e-tron som eksempel. Vi vet at nye e-tron har en netto batterikapasitet på 86,5 kWh, og om vi tar en ladeøkt fra 20 til 80 prosent tilsvarer det omtrent 52 kilowattimer levert fra laderen.

Hvis vi gjetter at e-tron på en slik økt klarer å ta imot en snitteffekt på 130 kW (basert på Elbilforeningens test), vil økten ta ganske nøyaktig 24 minutter.

Da får vi følgende priser hos de ulike:

  • Ionity uten avtale: 436,80 kr
  • Ionity med Audi-avtale: 166,40 kr (pluss månedsavgift)
  • Fortum med app/brikke: 178 kroner
  • Fortum med SMS: 226 kroner
  • Grønn Kontakt registrert kunde: 180,80 kroner
  • Grønn Kontakt uregistrert kunde: 210,80 kroner
  • Cirkle K registrert kunde: 84 kroner
  • Cirkle K uregistrert kunde: 108 kroner
  • Tesla (rent hypotetisk): 88,40 kroner

Med mindre effekt

Hvis vi tar et hypotetisk eksempel med en annen bil som bare klarer 80 kW i snitt, vil økten ta 39 minutter. Vi lader altså like mye, men økten tar betydelig mer tid. Da får vi følgende regnestykke:

  • Ionity uten avtale: 436,80 kroner
  • Ionity med Audi-avtale: 166,40 kroner (pluss månedsavgift)
  • Fortum med app/brikke: 208 kroner
  • Fortum med SMS: 286 kroner
  • Grønn Kontakt registrert kunde: 199,55 kroner
  • Grønn Kontakt uregistrert kunde: 248,30 kroner
  • Cirkle K registrert kunde: 136,50 kroner
  • Cirkle K uregistrert kunde: 175,50 kroner
  • Tesla (fortsatt hypotetisk): 88,40 kroner

Med avtale kan altså Ionity-laderne fortsatt være akseptabelt priset, uten avtale vil nærmest ethvert annet alternativ være bedre. I Europa vil prisen for øvrig være 0,79 euro per kWh pluss eventuelle avgifter. Ionity har 200 ladestasjoner med «over 860 ladepunkter» i 20 land.

Peker på effekttariffer og kostbare ladere

Regiondirektør for Nord-Europa i Ionity, Jan Haugen Ihle, sier de forventet en del reaksjoner da de endret prismodell.

– Det positive er at mange har ventet på en kilowattime-basert prismodell, selv om noen nok synes at ad hoc-prisen er høyere enn de hadde ventet. Så vil det bli andre avtaler, enten via der du kjøper bilen eller via andre som tilbyr ladetjenester, som gir en bedre pris, sier Ihle til Tek.no.

Han fremhever at hovedladingen for de aller fleste elbileiere skjer hjemme, til en pris på rundt en krone per kilowattime, og at elbil derfor er et billig alternativ selv om du lynlader på langtur.

– Ionity har lagt seg i et markedssegment der vi leverer 350 kilowatt på alle laderne, og du får dermed all den effekten bilen din klarer å ta imot og trenger ikke å dele med nabobilen. Når du leverer såpass høy effekt gjør effekttariffene at det koster mye mer for strømmen enn når du lader hjemme. Utstyret er også kostbart, og det koster fort hundregangeren av hva det koster for en hjemmelader å bygge en lynlader. Det reflekteres i prisen, sier Ihle, som også fremhever at de tilbyr kundeservice på syv språk, og at du derfor kan få kundeservice på norsk selv om du befinner deg i Frankrike, for eksempel.

annonse