DoubleClick-handelen skal granskes
For et par måneder siden kjempet gigantene Googles og Microsoft om annonseselskapet DoubleClick. Google vant til slutt budrunden, med en kjøpesum på 19 milliarder kroner.
Noen uker senere kunngjorde Microsoft at de kjøper annonseselskapet aQuantive for 37 milliarder kroner - nesten det dobbelte av det Google betalte for DoubleClick.
Det amerikanske konkurransetilsynet (FTC) har nå startet en forundersøkelse av Googles oppkjøp av DoubleClick.
Personvernet i fare
Bakgrunnen for forundersøkelsen er at kombinasjonen Google og DoubleClick kan sette personvernet på nettet i fare. Annonseselskapet driver med sporing av surfere, mens søkegiganten samler inn søkehistorikk og annen type statistikk.
Konkurransetilsynet tar seg vanligvis ikke av spørsmål rundt personvernet, men denne saken skal være spesiell, blant annet fordi såpass store selskaper er involvert.
(Kilde: DailyTech)