Nyhet

Samsungs kunder er lei

Flere utenlandske undersøkelser har vist at Apples iPhone har svært fornøyde brukere. En ny norsk undersøkelse viser nå at dette også gjelder nordmenn.

Undersøkelsen tildeler hvert merke en poengsum av 100 poeng, og Apple topper tabellen. Selskapet var første gang med i undersøkelsen i 2009, og da fikk de en poengsum på 88,9 av 100. I fjor var iPhone-brukerne litt mindre fornøyde, men 87 poeng av 100 er likevel betydelig høyere enn konkurrentene kan vise til.

Nærmest Apple er det HTC som kommer. Med 80,1 poeng har den taiwanske mobilprodusenten landets nest mest fornøyde kunder. Sony Ericsson har gått jevnt nedover i undersøkelsen, med 75,2 poeng i 2008, 73 poeng i 2009 - og 72,6 poeng i 2010.

Nokias kundetilfredshet har ligget noe jevnere de siste tre årene, men også finnene fikk mindre fornøyde kunder i fjor. I 2009 hadde Nokia 74,4 poeng, mens de i fjor landet på 72,7 poeng. Dermed er Nokia og Sony Ericssons kunder om lag like fornøyde.

Også samsungs kunder er misfornøyde, skal vi tro undersøkelsen. En poengsum på 73,6 er kun såvidt over Sony Ericsson og Nokias kundetilfredshet, og ikke i nærheten av hva HTC og Apple kan vise til.

EPSI har også undersøkt hvor sannsynlig det er at norske kunder vil kjøpe ny telefon av samme merke, dersom de måtte kjøpe ny telefon i dag. Her havner Samsung på jumboplass, selv om poengsummen har steget siden 2010.

Dette er noe overraskende, ettersom Samsung i fjor lanserte Wave, Galaxy S og Galaxy Tab. Alle modellene har fått positiv omtale av pressen, og de har også solgt godt.

Her er det igjen Apple og HTC som stikker av med de to gjeveste plassene, mens Nokia og Sony Ericsson har vist en skarp nedgang de siste årene, og plasserer seg mellom Samsung og HTC i tabellen.

Les også:

(Kilde: pressemelding)

Les også
Ber Apple om hjelp etter forgiftning
Les også
Samsung Galaxy SL er offisiell
Les også
Nokia tjener mindre
Les også
Samsung kaster Symbian
Les også
Linux-baserte telefoner gjør rent bord
Les også
Tidenes møljeslagsmål
annonse