Tek.no

Nyhet

Full forvirring over mobilpriser

Marius Røstad
29 Okt 2007 10:25

Ifølge de siste tallene fra Post- og teletilsynet er det for øyeblikket 5,2 millioner mobilabonnementer i Norge. Det finnes også over 80 forskjellige tilbud i markedet og det dukker stadig opp nye nisjetilbud, skriver Nettavisen.
- Det er en grense for hvor mange abonnementer bransjen kan selge. Hvis de vil ha nye kunder, må de stjele dem fra hverandre. Derfor blir markedsføringen tøffere, sier underdirektør i Forbrukerrådet Ole Asbjørn Lie til NTB.

Les også:
- Enda lavere mobilpriser
- Sånn gjør gjerrigknarken
- Nytt nett vil gi billigere mobil

Vurder behovet
Mobilmarkedet har gått gjennom en enorm forvandling de siste årene. En mengde nye aktører har dukket opp og disse aktørene tar i bruk en rekke nye midler for å kapre kunder. Prisene har blitt senket og det kommet flere abonnement som er spesialtilpasset spesielle grupper.
Forbrukerrådet mener derfor det er viktig å være bevisst når de velges abonnement, både når det gjelder seg selv og barna.
- Sender du aldri SMS-er har du ikke bruk for en avtale med 100 gratismeldinger i måneden. Og husk: Voksne, unge og barn bruker mobilen svært forskjellig, så vurder behovet for hver enkelt bruker, sier Lie.
Telepriser.no anbefales som verktøy for å finne det abonnementet som passer best. Dette tar imidlertid ikke høyde for familieløsninger, venneabonnement eller andre tilleggstjenester.

annonse

Les også