Tek.no

Nyhet

Nærmest all info om Fords Mustang Mach-E skal ha blitt lekket på nett

Ford la ut en ikke-indeksert nettside om kommende Mustang Mach-E som en forumbruker snappet opp.
Ford/buzznwood/macheforum.com
Stein Jarle Olsen
15 Nov 2019 10:24

Som vi skrev i går, offentliggjorde Ford at navnet på deres kommende elbil blir Ford Mustang Mach-E.

I samme vending klarte forumbrukeren buzznwood på Mach E Forum å gjette seg frem til hva nettadressen til bilen ville bli på Fords internasjonale sider – og dermed lete frem nærmest all informasjon om bilen, som skal lanseres natt til mandag norsk tid.

Her kommer det blant annet frem at bilen angivelig vil komme med to ulike batterivarianter, såkalt standard range og extended range, og med både bakhjuls- og firehjulsdrift.

Siden har Ford selvfølgelig plukket ned nettstedet, men en rekke av brukerne på forumet ser ut til å bekrefte at informasjonen lå ute, så det tyder på at informasjonen er troverdig.

Ford/buzznwood/macheforum.com

Mellom 340 og 480 kilometer rekkevidde

Batterikapasiteten er ikke oppgitt, men skjermbildene fra nettsiden lister følgende rekkeviddemål:

  • Standard Range, bakhjulsdrift: 230 miles (370 kilometer)
  • Standard Range, firhjulsdrift: 210 miles (338 kilometer)
  • Extended Range, bakhjulsdrift: 300 miles (483 kilometer)
  • Extended Range, firhjulsdrift: 270 miles (435 kilometer)

I tillegg kommer toppmodellen GT, som kun kommer med firhjulsdrift og den største batteripakken, og er å anse som modellen med den ypperste ytelsen Ford vil tilby. Den har et rekkeviddemål på 250 miles, altså 402 kilometer.

Alle disse er oppgitt etter den amerikanske EPA-standarden, som er betydelig strengere enn den europeiske målemetoden WLTP. Her har Ford hele tiden hevdet at bilen vil ha en rekkevidde på inntil 600 kilometer.

300 miles er for øvrig tilfeldigvis nøyaktig det samme som Teslas kommende Model Y i varianten med stor batteripakke og bakhjulsdrift.

Les også
Volkswagen varsler elektrisk stasjonsvogn i ID-serien
Panoramatak blir åpenbart mulig å få.
Ford/buzznwood/macheforum.com

Minst 255 hestekrefter

Motorkraften er på sin side oppgitt til 255 hestekrefter for innstegsmodellen Select, 255-282 hestekrefter for Premium og 333 hestekrefter for lanseringsmodellen First Edition.

Spesifikasjonene for GT er foreløpig ikke klare, og skjermbildene indikerer også at tallene er «måltall».

Dreiemomentet er oppgitt til mellom 415 og 582 newtonmeter, og det skal gi 0–60 mph (96,5 km/t) på rundt 6,5 sekunder for de bakhjulsdrevne modellene, rundt 5,5 sekunder på de firhjulsdrevne og «under fire sekunder» for GT.

Ford/buzznwood/macheforum.com

Tesla-skjerm

Interiørbildene viser en stor Tesla-aktig skjerm i portrettformat i midtkonsollen, i tillegg til ytterligere en skjerm i instrumentpanelet. Bilen har også en ganske prominent Mustang-logo i den ellers lukkede grillen.

Et panoramatak i glass vises også, og utstyrslista tilsier at Fords førerassistentsystem Co-Pilot 360 2.0 vil være standard på alle modeller.

Dette inkluderer blant annet blindsonevarsling, adaptiv cruisekontroll og filholder, men hvor mange av funksjonene som er inkludert i systemet varierer per bil, så det er slett ikke sikkert at alle utstyrsnivåene vil inkludere alt.

En Tesla Model S/X-aktig skjerm tar unektelig mye fokus i førermiljøet. Skjermen måler 15,5 tommer, ifølge Fords spesifikasjonsliste.
Ford/buzznwood/macheforum.com

Eget avløp foran

Bilen vil også ha et lagringsrom foran, som ifølge spesifikasjonslista skal være på solide 136 liter (4,8 kubikkfot). Rommet vil også, i en litt original løsning, være vanntett, vaskbart og ha eget avløp, noe som kan gjøre det litt lettere å pakke med seg skitne støvler etter en tur i terrenget, for eksempel.

Bagasjerommet er ellers oppgitt til solide 821 liter, men amerikanerne oppgir volumet på en annen måte enn vi vanligvis gjør, så dette tallet kan ikke sammenliknes.

De amerikanske prisene er oppgitt til rundt 44.000 dollar (403.000 kroner) for innstegsmodellen Select, 50.600 dollar (463.000 kroner) for Premium og 59.900 dollar (548.000 kroner) for First Edition.

Les også
Større batteripakke på ny Tesla-variant
Slik har Ford selv foreløpig presentert bilen, som altså vises frem natt til mandag norsk tid.
Ford

Dette er før det amerikanske skattefradraget på 7.500 dollar for elbiler, og må selvfølgelig taes med en liten klype salt inntil vi vet hvordan utstyrsnivåene som tilbys i Norge vil se ut. Vi må selvfølgelig også påpeke at vi ikke har fått spesifikasjonene bekreftet fra Ford.

En Tesla Model 3 med største batteripakke og firehjulsdrift koster til sammenlikning 49.690 dollar i USA, noe som blir til 474.000 kroner i Norge.

Ford Mustang Mach-E vises frem natt til mandag, norsk tid - i forkant av bilmessen i Los Angeles. Bilen vises også til norske interessenter på Tjuvholmen i Oslo allerede mandag morgen.

annonse

Les også