Tek.no

Nyhet

Advarer mot risiko: Frykter at skadetallene skyter i været

Mens Oslo bysykkel tar inn sine sykler når det blir glatt på veiene, står utleierne av elsparkesykler fritt til å drifte disse på vinteren. Det kan medføre en stor risiko for brukerne, mener ekspert på erstatningsrett.

SNØ: Selv om snøværet har kommet til Oslo, er det fortsatt mulig å aktivere og kjøre rundt på elsparkesyklene.
Mats Arntzen
Mats Arntzen
9 Nov 2019 11:00

– Jeg tror ikke brukerne av elsparkesykler er klar over hvilken risiko de påfører seg selv eller andre, sier advokat Einar I. Lohne til Tek.no.

Lothe, som spesialiserer seg på erstatningsrett, mener nemlig at det kan bli svært dyrt for deg om du skader deg selv eller andre når du kjører elsparkesykkel.

Utleierne fraskriver seg mer eller mindre alt ansvar ved en eventuell ulykke.

Mens utleieren Tier skriver at «han eller hun er ansvarlig for enhver skade påført andre personer», påpeker Voi blant annet at brukerne er ansvarlig hvis det for eksempel skulle snø eller være isete i sine vilkår og betingelser:

«Du er ansvarlig for å avgjøre dine egne ferdigheter, medisinske helse, forholdene, inkludert, men ikke begrenset til, regn, snø, hagl, is, varme eller tordenvær, gjør det farlig å føre et kjøretøy».

– I julebordssesongen vet vi at det er mye skader. I tiden som kommer er jeg helt sikker på at elektriske sparkesykler er noe de kommer til å bruke hjem fra julebordet. Det bør de selvfølgelig ikke, sier informasjonssjef i forsikringsselskapet If, Sigmund Clementz, til Tek.no.

I DRIFT: – Vi planlegger å drifte en redusert mengde sparkesykler tilpasset værforholdene, sier Lars Christian Grødem-Olsen i Tier.
Tier

Økt risiko om vinteren

En fersk rapport fra Oslo universitetssykehus viser at Skadelegevakten har registrert nærmere 661 skader som følge av elektrisk sparkesykkel i perioden mellom april og november i år.

For første gang siden juli var det en økning i antall skader i døgnet. Da snøen falt for første gang i hovedstaden fredag, var det fremdeles mulig å leie elsparkesykler.

– Vi frykter at vi går inn i en sesong hvor skadetallene kan skyte i været igjen, rett og slett fordi menn i lakksko og kvinner i høye hæler skal hjem fra julebordet, sier Clementz.

Les også
Ny rapport: Økning i antall ulykker på elsparkesykkel

I over en fjerdedel av det totale skadeantallet ble det oppgitt at de skadde var påvirket av alkohol eller andre rusmidler.

– En ting er at man ikke får dekket sitt eget tap om man skulle bli skadet, en annen ting er at om man skader andre så kan man personlig bli pålagt å betale erstatning i millionklassen, advarer advokat Lohne.

Ifølge kommunikasjonssjef i Gjensidige, Bjarne Rysstad, vil innboforsikring dekke ansvar for inntil tre millioner dersom man er rettslig ansvarlig, mens man trenger ulykkesforsikring for å dekke skader på seg selv. I tillegg vil reiseforsikringen som regel dekke litt av utgiftene ved en ulykke.

– Derfor er det viktig å ha en innboforsikring, som vil dekke en for eventuelle ansvar hvis man er skyldig i en ulykke, sier Rysstad.

Les også
Må fjerne elsparkesykler i Stavanger

Når det blir kaldere og glattere på veien, øker naturligvis også risikoen for ulykker. Bymiljøetaten har imidlertid ingen mulighet til å sette begrensninger for utleierne, opplyser divisjonsdirektør Rune Gjøs via presseansvarlig Monica T. Olsen:

– Sparkesyklene drifter helt på eget initiativ og ansvar, og har ingen kontrakter med kommunen. Det er per i dag ingen søknadsplikt til kommunen for å starte opp utleie av sparkesykler.

VINTERFØRE: Selskapet sier at de «vil overvåke og oppdatere kundene (...) om hvordan de skiftende værforholdene vil påvirke turene deres».
Voi

Oslo Bysykkel tar inn syklene – elsparkesykler i drift

Voi er blant selskapene som vil opprettholde driften gjennom hele vinteren. I en pressemelding skriver de at «regelmessig testing», «økt overvåkning», «opplæring» og «samarbeid med lokale myndigheter» er noen av tiltakene de gjør for å sikre brukernes sikkerhet.

– Vi gjorde det samme i Stockholm i fjor, og takket være våre forberedelser og tiltak, var elsparkesyklene våre bare ute av drift i seks dager i løpet av hele vinterperioden. Dette betydde at selv når snøen falt, isen frøs og dagene ble kortere, holdt vi byene våre i bevegelse, forteller Pira Thiru i Voi.

I motsetning til utleierne av elsparkesykler, stenges Oslo Bysykkel når det er frost og isete forhold.

– Vi har et ansvar å ivareta sikkerheten og derfor er sykkelsesongen normalt fra april til desember, opplyser administrerende direktør i Urban Infrastructures, Anette Langseth, som i motsetning til el-sparkesykkelutleierne har en avtale med Bymiljøetaten om drift av bysykler.

KONTRAKT: – Vi stiller kommunal grunn til rådighet for bysykkelstativ og Oslo Bysykkel drifter bysykkelordningen, opplyser pressesjef i Bymiljøetaten, Monica T. Olsen. På bildet ser vi Vålerenga Hockey-spiller Martin Røymark.
Helge Mikalsen, VG

Kan bli ansvarlig for millionerstatning

Mens Voi foreløpig ikke har besvart Tek.nos spørsmål om hvem som har ansvaret ved en eventuell ulykke, skriver utleieren Lime følgende:

– Hvis det er noe galt med sparkesyklene, som bremser eller lys, er det Lime sitt ansvar. I andre tilfeller er føreren ansvarlig. Vi har stor tillit til brukerne våre (...). I tillegg vil vi foreta kontinuerlige vurderinger av værforholdene, og stenge Lime-appen umiddelbart hvis været ikke lenger tillater forsvarlig kjøring.

Dette får advokat Lohne til å reagere, som mener det vil «skape mange problematiske situasjoner fremover».

– Hva når det er uklart hvem som har ansvaret for ulykken? Hva når skadevolder ikke kan betale? Hva når en ungdom skader en annen, og starter voksenlivet med millionkrav mot seg?

Også forsikringsselskapene advarer de unge.

– Vi har gjort undersøkelser spesielt rettet mot studenter, som viser at veldig mange ikke har innboforsikring. Da har de ikke den dekningen på ansvarsskade. Hvis man er så uheldig og skader et annet menneske, kan det være snakk om en millionerstatning, sier Clementz i If.

BYRÅD: Lan Marie Nguyen Berg er opptatt av miljøet. Ifølge direktør i mobilitetsdivisjonen i Bymiljøetaten, Rune Gjøs, ønsker de at også Oslo Bysykkel skal ha et tilbud også om vinteren.
Ole Berg-Rusten / NTB scanpix
ADVOKAT: Einar I. Lohne.

Mener myndighetene må ta ansvar

Advokat Lohne er klar på at han mener at det bør lovfestes en plikt til å tegne ansvarsforsikring for elsparkesykler, ettersom dagens ordning potensielt kan få store konsekvenser for brukerne.

– Når myndighetene oppfordrer til miljøvennlig transportmidler og legger til rette for selskaper som driver utleie med økonomisk gevinst, er det en risiko samfunnet bør ta mer på alvor, og også ta mer av ansvaret for.

I dag betegnes er disse kjøretøyene ifølge Statens Vegvesen definert som «små elektriske kjøretøy». Lohne ber myndighetene ta grep.

– Dette kan enkelt gjøres ved å enten definere denne type transportmidler som «kjøretøy», eller lage en egen lov om ansvarsforsikring for elsparkesykler som benyttes til utleie. Jeg ser for meg at sistnevnte er den rette veien å gå, mener Lohne.

I en e-post svarer Bymiljøetaten at det først og fremst prioriteres at sparkesyklene ikke skal være et hinder for fremkommeligheten i byen, herunder at det ikke parkeres midt på fortauene.

– Vi kommer til å sende ut et brev til tilbuderne i løpet av uken der vi redegjør for kommunens forventninger til de aktørene som velger å ha sykler i drift denne vinteren, skriver Monica Olsen.

annonse

Les også