Tek.no

Nyhet

Hevder programvaretrøbbel kan gjøre Volkswagen ID.3 opptil ett år forsinket

Volkswagen sliter med programvaren på ID.3, ifølge kilder. Internt fryktes en utsettelse på i verste fall 12 måneder.
Stein Jarle Olsen, Tek.no
26 Feb 2020 17:00

Tusenvis av Volkswagen ID.3-biler er allerede produsert – uten fungerende programvare. Foreløpig står de under folie på langtidsleide parkeringsplasser, ifølge tyske Manager Magazin (bak betalingsmur).

Planen er at de 10 000 første skal få etterinstallert programvaren i mars, med en ny bølge i mai, klare for levering i sommer, slik budskapet hele tiden har vært.

Men nå skal det ifølge magasinet være til dels stor intern skepsis til om programvaren faktisk kommer i stand i tide.

Frykter forsinkelse

I en artikkel kalt «Showdown i Hall 74» forteller de om store møter to ganger om dagen på fabrikken i Wolfsburg og nærmest militær disiplin for å få styr på problemene. En rekke eksperter fra søstermerkene Audi og Porsche er hentet inn for å bistå, og totalt jobber over 10 000 teknikere med å få kontroll på problemene.

Hundrevis av testførere rapporterer likevel om nye feil hver morgen, noen dager så mye som 300 nye hver dag, ifølge bladets kilder. Interne scenarioer sirkulerer med mellom tre og tolv måneders forsinkelse, hevder de, selv om Volkswagen selv avviser det som «fullstendig tull».

Den grunnleggende arkitekturen ble utviklet for raskt, og de ulike komponentene snakker ikke sammen på en god måte, ifølge Manager Magazins kilder.

– Å etablere en kraftig ny elektronikk- og programvarearkitektur er en utfordring som kan føre til vanskeligheter eller utfordringer, noe vi for tiden ser på. Tidslinjen ligger fast – markedslansering er planlagt på sommeren 2020, sa en Volkswagen-talsmann til Automotive News Europe etter rapporter om programvareproblemer i januar.

Førermiljøet i ID.3.
Stein Jarle Olsen, Tek.no

Risikerer enorme bøter

ID.3 er spesielt viktig for Volkswagen-konsernet på grunn av de nye reglene om flåteutslipp fra EU som trådte i kraft ved nyttår. Uten en stor elbilandel vil snittutslippet fra Volkswagen-konsernets nybilflåte i år være langt over de påkrevde 95 gram CO2/km, med en massiv bot som resultat.

Volkswagen-sjef Herbert Diess har sagt at Volkswagen-konsernet, med Audi, Porsche og Skoda, må ned med 30 gram CO2 per kilometer for å nå målet i 2020. 30 gram CO2 per kilometer tilsvarer en bot på rundt ti milliarder euro for Volkswagen – over hundre milliarder kroner.

En stor forsinkelse på ID.3 kan dermed bli katastrofal for konsernet, som heller ikke kan regne med at biler som Audi e-tron og Porsche Taycan redder dagen for dem. Førstnevnte sliter allerede med tilgangen på batterier, og nylig stanset de produksjonen midlertidig.

Årsprognosene er redusert fra 70.000 til 40.000 biler. Porsche skal ha vunnet kampen i Volkswagen-styret om de begrensede batteriressursene.

Importør Møller: – Sommeren gjelder

I Norge er fortsatt budskapet at alt tilsynelatende er i rute.

– Vi har ikke fått ny informasjon fra fabrikken som bekrefter det (utsettelse på grunn av programvaren, journ. anm.). Det er fortsatt sommeren 2020 som gjelder for levering, skriver kommunikasjonssjef Anita Svanes for Volkswagen i importør Harald A. Møller i en SMS til Tek.no.

En svært betydelig andel av de 30 000 1st Edition-utgavene av ID.3 skal være allokert til Norge. Volkswagen har fortsatt ikke bekreftet prisen, men sagt at 1st Edition skal starte på under 330 000 kroner.

Les også
Vi kjørte Porsche Taycan fra Oslo til Trondheim. Slik var rekkevidden
annonse