Til hovedinnhold

Lagde «trafikkork» med 99 mobiler i ei tralle

Google Maps varslet om tett trafikk.

Hva får du hvis du tar 99 mobiltelefoner, ei rød tralle og en kunstner? Jo, veldig tett trafikk, ifølge Google Maps.

Tyske Simon Weckert har nemlig funnet en måte å lure den kjente karttjenesten på. Ved å trekke en tralle breddfull med mobiltelefoner kjørende Google Maps nedover gaten i Berlin, får han Google til å tro det er kø eller trafikkork akkurat på det stedet.

Da farges også kartet med en passende rødfarge for alle brukere, noe som vil få mange til å velge en alternativ rute.

Om stuntet som ble delt på YouTube denne uken har noe stort praktisk poeng kan selvsagt diskuteres, men om ikke annet beviser det nok en gang at du ikke blindt kan stole på alle dine digitale hjelpemidler.

Tar data fra brukerne

Trikset ligger i at Google som kjent henter inn data fra sine brukere. Så når noen finner på å simulere saktekjørende trafikk ved å trille rundt på 99 mobiltelefoner, er det ikke så merkelig at logikken til datamaskinene lar seg narre.

Det er heller ikke bare spekulasjoner at det er slik det virker. En representant fra Google skal faktisk ha tatt kontakt med 9to5Google og bekreftet opplegget: Mange enheter på samme sted med Google Maps kjørende tolkes som en trafikkork.

– Hjelper til med å forbedre bruken

Men allerede nå er det godt mulig at Google ser etter en metode å unngå slik «hacking» på i fremtiden.

– Hvorvidt det er via bil eller tralle eller kamel, elsker vi å se kreativ bruk av Google Maps, da det vil hjelpe oss med å forbedre bruken over tid, skal Googles representant ha sagt.

Vedkommende la også til at de klarer å skille mellom biler og motorsykler, men at de ennå ikke løst dette med transport via tralle.

Vi tror uansett ikke at dette er noen stort problem – de færreste av oss går eller kjører til daglig rundt med drøssevis av mobiltelefoner. Et hederlig unntak er vår mobiltestende kollega Finn Jarle, men vi er ganske sikre på at han ikke reker vilkårlig rundt i rushtrafikken bare for å lage kaos.

Les også
Slik er Googles «Airdrop»-alternativ
annonse