Tek.no

Nyhet

Han var med på å starte YouTube: – Lasse Gjertsen er en av favorittene mine

Google
13 Juni 2020 13:02

Året er 2006, og Internett var en helt annen plass enn den vi kjenner i dag. De fleste bruker fortsatt Internet Explorer for å surfe på nettet, den første iPhonen er fortsatt ikke oppfunnet og Facebook har så vidt åpnet dørene.

Vi bruker mobiltelefonene våre til å ringe med, ikke se på videoer og surfe på nettet, og de fleste av oss leier og kjøper filmer i fysisk format fremfor å strømme det fra nettet.

Det samme året vandrer Jamie Byrne inn på YouTubes kontorer i California, i håp om å få en jobb. Lite visste han om hva slags gigant YouTube skulle bli, og at han fortsatt kom til å jobbe der 14 år senere.

– Fram til da hadde jeg jobbet hos Yahoo for å prøve å finne ut av hvordan vi kunne skape inntektsstrømmerpå brukergenerert innhold, og det var akkurat den erfaringen jeg tok med meg til YouTube. Da jeg ble ansatt var det hovedfokuset mitt: Hvordan kunne vi skape inntektsstrømmer på innhold som brukerne lagde selv?

Vi snakket med Jamie Byrne over Google Meet.
Niklas Plikk, Tek.no

Det som på den tiden var helt upløyd mark, er i dag en industri verdt milliarder. Såkalte YouTube-creators lager videoer og innhold for tusener, eller millioner, av følgere, og får lønninger de fleste av oss bare kan drømme om.

Jamie Byrne er i dag YouTubes sjef for innhold – også kjent som Senior Director for Creator Partnerships – og er én av to ansatte som har vært med helt fra begynnelsen, og som rapporterer direkte til toppsjefen.

– Om du hadde måttet beskrive hvordan YouTube kom til å se ut om ti år, i 2010, ville du beskrevet tjenesten slik den er i dag?

– Jeg tror jeg faktisk prøvde på noe lignende da jeg ble ansatt, og det jeg fortalte Chad (Youtube-gründeren Chad Hurley, red.anm.) den gangen var at de var i ferd med å bygge det neste MTV. YouTube skulle bli det nye kulturelle episenteret. Når jeg tenker tilbake på det så traff jeg jo delvis, men det har blitt så mye mer enn det. Hadde jeg blitt spurt på nytt hadde jeg nok heller kalt YouTube for vår generasjons TV. YouTube har blitt for veldig mange den primære måten de konsumerer video på, over hele verden, forteller Hurley.

Slik så YouTube ut rundt 2006.

Og det er ikke bare for oss seere verden har blitt annerledes, men også for alle som lager innhold:

– Nå, 15 år senere, har YouTube blitt så tilstedeværende på en global skala vi ikke hadde sett for oss, og det har hatt enorme konsekvenser. I begynnelsen åpnet vi opp for en helt ny kategori folk kunne boltre seg i, disse videoskaperne som tidligere ikke hadde hatt et samlested, men nå har det bygd seg en hel økonomi rundt det. For første gang kan en liten videoskaper leve av å bare lage videoer fra hjemmet sitt. Det eksisterte ikke før. Det var ingen penger eller økonomi knyttet til det, og de som lagde videoer gjorde det bare fordi de elsket å skape. I dag er det en stor, legitim karrierevei mange velger.

En av disse tidlige skaperne Hurley velger å trekke frem i intervjuet, er norske Lasse Gjertsen:

– Jeg kom faktisk på i går kveld at i de tidlige dagene til YouTube – rundt 2006–2007 – var en av mine favorittskapere på plattformen norsk. Hans navn var Lasse Gjertsen, og han lagde en video som het Hyperactive. Han spilte en note, og så enda en note, i en slags serie med små videoklipp. Det er vanskelig å forklare, men det ble bare så bra. Det bare poppet inn i hodet mitt i går, så jeg måtte bare finne fram videoene hans igjen og se igjennom alle sammen. Han var så innovativ med måten han redigerte på, på en tid hvor spesialeffekter og avansert redigering nesten ikke ble gjort av andre på YouTube.

Vi skrev om Gjertsen tilbake i 2007 og beskrev ham som landets eneste «nettkjendis». Selv om Hyperactive, og andre Gjertsen-videoer som Amateur er kraftig redigerte, flommer det også over av ingrediensene Hurley mener er det aller viktigste for å lykkes på YouTube, både i 2006 og i 2020:

– Autentisitet. Hele grunnen til at YouTube fungerer så bra som det gjør, koker ned til autentisitet. Tar du to forskjellige videoer fra samme skaper, den ene kjempelekker og polert, velprodusert og pen, mens den andre er rå og spontan, vil den spontane alltid resonnere mer. Alltid. Det er en uforklarlig intimitet vi får gjennom mobilene våre som YouTube har vist seg å være veldig egnet til å formidle, og skaperne som klarer å bruke dette til sin fordel er de som lykkes, sier Hurley.

Niklas Plikk, Tek.no

Han gir oss et eksempel på noe som fungerte:

– For å si det på en litt annen måte: Vi hadde en atlet inne på kontoret, en fyr med kjempestor personlighet og superengasjement, som ville prøve seg på YouTube. Han hadde filmet en hel haug av ting på mobilen sin, for eksempel at han hadde dratt på camping for første gang, og alt utstyret han hadde kjøpt. 85 prosent av alt innholdet han hadde var helt fantastisk. Men så hadde noen sagt til ham at for å knytte videoen sammen burde han sitte ned foran et kamera og snakke. Men plutselig så det hele ut som når han blir intervjuet mellom kamper, og det ble fjernt og kleint. Så da fortalte vi ham rett og slett «dropp alle de klippene. Ta fram mobilen din og film deg selv». Da fungerte det. Det er sånne små ting som gjør at videoer føles ekte og autentiske, og som gjør at videoer resonnerer med seerne. Produksjonskvaliteten kan fortsatt være høy, men du må ikke glemme at du snakker med seerne.

YouTube anno 2020.

Hurley mener det fortsatt er samholdet mellom seerne og skaperne som gjør at YouTube har blitt en suksess. Det er også derfor han ikke vil snakke om konkurrenter når vi spør ham om hvem det er:

– Jeg tror vi lever i en verden hvor mennesker konsumerer videoinnhold i en langt større skala enn noen gang før. «Stories» ble for eksempel popularisert på Snapchat, og så ble det populært på Instagram, og nå har vi også Stories. Du kan si det samme om det som skjer på TikTok nå. Kortformat-innhold, drevet fram av mobilkameraet, i en form som jeg tror snart kommer til å spres på tvers av alle forskjellige videoplattformer. Så ja, vi kan snakke om at vi konkurrerer med hverandre, men ta ett steg tilbake, så ser man at det vi virkelig driver med er å utvide markedet. Vi gjør «paien» større. Flere mennesker kommer online hver eneste dag, og over tid vil flere mennesker hoppe over fra tradisjonell TV til videoplattformer på nettet. Og de brukerne kommer ikke til å bare være på én plattform, men på mange, for å få innholdet de er ute etter.

– Så hvor er YouTube om 10 år? Hvordan ser verden ut da?

– Jeg tror vi fortsatt vil ha det samme fokuset på skaperne som i dag. Vi har lært at skaperne er selve sjelen i tjenesten vår, og alt vi gjør er fokusert på å sette dem i sentrum. Og deretter er det bare å vokse. Ja, vi er store nå, men det er enorme markeder vi fortsatt ikke har nådd. Brasil, India, Indonesia... YouTubes størrelse i dag kommer rett og slett til å bli overskygget av hva vi er om 10 år.

annonse

Les også