Tesla-boomen vil ingen ende ta: Ny knockout i mai
Men hele markedet virker å løsne noe.
Tesla fortsetter med elleville leveringstall på Model Y, og fasiten i mai ble 2691 nye Model Y på norske veier. Det viser tallene fra Opplysningsrådet for veitrafikken (OFV).
I løpet av fem måneder har Tesla registrert hele 12.328 nye Model Y i Norge. Det er flere enn Volkswagen registrerte av sin ID.4 i hele fjor (11.561), og Tesla er også meget godt i rute til å knuse sin egen leveringsrekord for året.
Den nåværende rekorden ble satt i fjor, og lyder på 17.356 biler.
25 prosent bakhjulstrekk
Ser vi nærmere på tallene kommer det også frem at det utvilsomt er Long Range AWD-modellen som er den mest populære, med drøye 70 prosent av de nye Model Y-ene, men også den rimeligste modellen med bakhjulstrekk har fått en del kjøpere.
Av de 2691 Model Y-ene som ble registrert i mai, var 681 av dem RWD-modellen, altså drøyt 25 prosent. De resterende 3,3 prosentene (90 biler) var Performance-modellen.
– De høye registreringstallene tyder på at Tesla har fylt opp lageret med leveringsklare biler i Norge. Både med biler bestilt for en stund siden, og til de som nærmest vil ha en bil levert på dagen. At én enkelt bilmodell har en firedel av totalmarkedet for nye personbiler, har vi ikke sett tidligere, sier direktør Øyvind Solberg Thorsen i OFV.
Klar oppgang i leveransene
Totalt ble det registrert 13.342 nye personbiler i mai, som var en oppgang på drøyt 15 prosent fra samme måned i fjor og også en klar oppgang fra april, da tallet ble knappe 9000 biler. Så langt i år er imidlertid nedgangen på omtrent fem prosent.
– At folk kjenner renteøkning og prisveksten på lommeboken, ser man tydelig på nybilsalget. Langt færre tar seg råd til dyre biler enn for ett år eller to siden. Nå dominerer «folkebilene» registreringstallene, altså biler med et mer overkommelig prisnivå, sier Solberg Thorsen.
– Salget av de store og dyre premium-merkene har gått ned. Mange er blitt mer nøkterne, og velger heller en rimeligere bil enn å gamble med høye og dyre lån i en uforutsigbar økonomisk situasjon, sier han.
Etter Tesla på månedslista er det stort sett velkjente størrelser som Volkswagen ID.4 og Toyota RAV4, men også BMW har fått opp dampen på leveringene av sin nye kompakt-SUV iX1.
Den klatrer helt til tredjeplass på lista med 594 biler - i praksis en dobling av antallet iX1 registrert i Norge.
Mai 2023 | Januar-mai | |
---|---|---|
Tesla Model Y | 2691 | 12.328 |
Volkswagen ID.4 | 738 | 2712 |
BMW iX1 | 594 | 1197 |
Toyota RAV4 | 580 | 1139 |
Volvo XC40 | 539 | 2398 |
Skoda Enyaq | 504 | 1750 |
Audi Q4 e-tron | 386 | 1191 |
Ford Mustang Mach-E | 372 | 1132 |
Toyota Yaris/Yaris Cross | 363 | 1399 |
Volkswagen ID. Buzz | 308 | 782 |
Toyota Corolla/Corolla Cross | 295 | 1038 |
Hyundai Ioniq 5 | 270 | 701 |
Audi Q8 e-tron | 257 | 511 |
Volkswagen ID.3 | 256 | 1895 |
Toyota C-HR | 251 | 480 |
Volvo C40 | 248 | 695 |
Hyundai Kona | 221 | 721 |
Nissan Ariya | 215 | 799 |
Toyota bZ4X | 208 | 2180 |
Nissan Leaf | 200 | 1094 |
Drøyt 80 prosent elbiler
Elbilandelen ble på 80,7 prosent - litt lavere enn årssnittet så langt på 83 prosent. 16 prosent var hybrider, 2,1 prosent hadde kun dieselmotor og skarve 1,2 prosent - 157 biler - hadde kun bensinmotor.
Tesla var naturlig nok også det soleklart største merket i mai, med drøyt 22 prosent av leveransene. Toyota hadde 13 prosent og Volkswagen 12 prosent.
Så langt i år er også Tesla det største merket, med totalt 13400 biler og 26,3 prosent av markedet.
Bruktmarkedet ligger omtrent på linje med fjoråret, med 206.000 eierskifter så langt i år.
– Med stadig flere elbiler i bestanden, nærmer elbilandelen seg tjue prosent av eierskiftene. Og når nye ladbare hybrider har blitt vesentlig dyrere, og mange populære modeller ikke lenger finnes som nye, overrasker det ikke at mange velger en brukt, sier Solberg Thorsen.
Dette er nybillista så langt i år:
Januar-mai 2023 | Markedsandel | |
---|---|---|
Tesla Model Y | 12.328 | 24,2 % |
Volkswagen ID.4 | 2712 | 5,3 % |
Volvo XC40 | 2398 | 4,7 % |
Toyota bZ4X | 2180 | 4,3 % |
Volkswagen ID.3 | 1895 | 3,7 % |
Skoda Enyaq | 1750 | 3,4 % |
Toyota Yaris/Yaris Cross | 1399 | 2,8 % |
BMW iX1 | 1197 | 2,4 % |
Audi Q4 e-tron | 1191 | 2,3 % |
Toyota RAV4 | 1139 | 2,2 % |
Ford Mustang Mach-E | 1132 | 2,2 % |
Nissan Leaf | 1094 | 2,2 % |
Toyota Corolla/Corolla Cross | 1038 | 2,0 % |
Tesla Model 3 | 954 | 1,9 % |
Nissan Ariya | 799 | 1,6 % |
BMW i4 | 791 | 1,6 % |
Volkswagen ID. Buzz | 782 | 1,5 % |
Hyundai Kona | 721 | 1,4 % |
Hyundai Ioniq 5 | 701 | 1,4 % |
Volvo C40 | 695 | 1,4 % |