Skaff deg årets sommerlåter på mobilen
Telenor og NetCom har begge satset stort på sine respektive digitale musikkbutikker, og har millioner av sanger tilgjengelig for kjøp og nedlastning. Til tross for at det fortsatt er fullt mulig å laste ned musikk på ulovlig vis på internett, har vi inntrykk av at nordmenn i større grad nå velger lovlige alternativer. Årsaken er at de digitale musikkbutikkene er i ferd med å fungere tilfredsstillende, og at prisen ikke nødvendigvis blir like høy å betale som før. I fjor og tidligere i år måtte du nesten utelukkende betale hele 12 kroner per låt, mens du nå får en rekke sanger til såkalt ”nice price” – normalt 5- eller 8 kroner per sang.
Vi har sjekket hvilke låter som er mest populære i Telenors- og NetComs musikkbutikker. Ikke overraskende preges listene fortsatt av Michael Jacksons posthums salgssuksess.
Ti på topp hos Telenor
Telenor og Djuice inngikk et samarbeid med Platekompaniet om sin digitale musikkbutikk, og har endelig fått fart på sakene. Alle låtene vi finner på listen over de ti mest solgte, koster uten unntak 8 kroner per stykk. For å logge inn på Telenors musikkbutikk taster du inn http://wap.telenormobil.no/musikk i nettleseren på din mobil. Du kan også sende en SMS med kodeord musikk til 2244 for å få tilsendt denne linken.
Les også: Test av Telenors musikktjeneste (publisert 23.03.2009)
Her er Telenors ti mest populære låter denne sommeren:
1. Donkeyboy - Ambitions
2. Michael Jackson - Billie Jean
3. Aqua - Back To The 80´s
4. Paperboys - Lonesome Traveller
5. Patrick Brewer - Picture Perfect
6. Michael Jackson - Beat It
7. Michael Jackson - Thriller
8. Beyoncé - Halo
9. Eric Hutchinson - Rock & Roll
10. Michael Jackson - Heal The World
(Artikkelen fortsettes.)
NetCom Topp 10 Singler
Mens fire av ti låter på Topp 10-listen til Telenor fremføres av den nå avdøde King of Pop, ser vi at NetComs tilsvarende liste bare inneholder halvparten så mange Jacko-låter. Den gir dermed trolig et mer riktig bilde av hvilke låter som hadde preget listene i sommer dersom Michael Jacksons tragiske bortgang ikke hadde funnet sted for under en måned siden. Over halvparten av låtene på Topp 10-lista til NetCom koster 5 kroner – en meget god og rettferdig pris. Bruk adressen http://mobmusikk.netcom.no eller trykk på linken til Musikkbutikk via http://wap.netcom.no for å logge deg inn på NetComs musikkbutikk via mobilen.
Les også: Test av NetComs musikktilbud (publisert 30.03.2009)
De ti mest populære låtene i NetComs musikkbutikk denne sommeren er som følger:
1. Donkeyboy – Ambitions
2. Paperboys – Lonesome Traveller
3. Aqua – Back to the 80’s
4. Michael Jackson – Billie Jean
5. Shakira – SheWolf
6. David Guetta, Kelly Rowland – When Love Takes Over
7. Michael Jackson – Beat It
8. Eric Hutchinson – Rock & Roll
9. Erik og Kriss – Rundt Fingern
10. Jaa9 & Onklp – Glir Forbi
(Artikkelen fortsettes.)
Bedre og bedre musikktilbud
Da vi testet musikktilbudene til NetCom og Telenor i mars, var det bare prisen vi var direkte misfornøyd med – altså 12 kroner per låt, som vi syntes var i overkant dyrt. Selve tjenestene fungerte meget bra, og utvalget var nærmest upåklagelig hos begge aktørene. Nå, et par måneder senere, er det innlysende at både Telenor og NetCom har tatt våre og andres synspunkter når det gjelder pris til etterretning. Vi finner nemlig et større antall låter til 8 kroner hos Telenor (dette skyldes nok at samarbeidet med Platekompaniet kom i boks), samt flere låter til bare 5 kroner hos NetCom. Hvis NetCom virkelig har et mål om å bli Norges ledende leverandør av digital musikk, som de tidligere har uttalt, er det utvilsomt viktig med gode priser – noe 5 kroner per låt er, per i dag.
Vi må likevel påpeke at andre aktører – særlig iTunes fra Apple – også er meget synlig tilstede når det gjelder salg av digital musikk i Norge. For å øke salget av digital musikk til mobil og PC, tror vi det er avgjørende å tilby musikken til en så akseptabel pris at det omtrent ikke er vits å laste ned ulovlig via fildelingsnettsteder/programmer. Vi anser 5 kroner per låt, slik NetCom nå har priset et utvalg av sine låter til, kan betegnes som akseptabel i disse dager – og vi kan strekke oss til å si det samme om Telenors ”nice price”-pris på 8 kroner per låt. Over dette beløpet – eksempelvis 12 kroner per låt, som fortsatt er vanlig standardpris – er fortsatt for dyrt til å lokke enda flere brukere til de digitale musikkbutikkene. Koster det deg en bare femmer å laste ned årets sommerhit fra Donkeyboy, innbiller vi oss at det er en pris du er villig til å betale, for eksempel når du ligger på stranda eller i parken og soler deg i sommer. Hadde prisen vært 10-12 kroner, ville du kanskje ventet til du kom hjem – og lastet ned den samme låten på ulovlig måte.