Til hovedinnhold

– Forsvinn, eller bli som Google og Facebook

Om ti år finnes det ikke én teleoperatør igjen som ikke er som Google eller Facebook, hevder futurist Gerd Leonhard. Om en drøy uke stiller han på Telecruise.

Inntil for få år siden var det et enkelt og behagelig liv å være teleoperatør. Så lenge du hadde infrastruktur, handlet det kun om å tilby enkle tjenester som tale og SMS.

Futurist Gerd Leonhard tegner opp en dyster fremtid for de tradisjonelle teleselskapene under årets Telecruise.

– Nå er det slutt på den forretningen. Det finnes uendelige muligheter for å tilby ekstra verdi for brukerne, sier Gerd Leonhard.

Han mener at de teleselskapene som skal overleve må gå oppover i verdikjeden, og koble sammen infrastrukturen med tjenester i form av innholdspakker, betalingsløsninger, e-helse eller telekonferanse.

– Om ti år vil det ikke være mobiloperatører igjen som ikke har sin egen plattform. Det finnes så mange muligheter, sier Leonhard.

Må bli plattform-operatør

I hans øyne er det nettopp det nettgigantene som Google og Facebook tilbyr. Google har ifølge Leonhard over 100 produkter på sin plattform, som styrker hverandre, og sørger for å gi Googles tjenester langt høyere verdi enn en enkelttjeneste.

Han sammenligner også med hvordan aviser som New York Times har skapt verdi for leseren gjennom å pakke sammen et unikt produkt. Et produkt som har langt høyere verdi enn å abonnere på enkelte gode journalister.

– Teleselskapene må bli en slik plattform for tjenester, men de forstår fortsatt ikke forretningen, de forstår ikke annonsemarkedet og de forstår ikke de sosiale teknologiene. Men de må lære seg å forstå dem for å bli virkelige konvergente selskaper. Jeg kaller det for telemedia-selskaper, sier Leonhard.

Kort tid å gjøre det på

Han mener mobilselskapene kun har tre til fem år på seg å bli en plattformoperatør. Og at fastnettoperatørene neppe har noen fremtid uten å bli en mobiloperatør.

Alternativet er at andre aktører i den globale økosystemet kommer og tar stadig større deler av kaka. Til slutt vil det ikke en gang være kakesmuler igjen til operatørene som sov i timen. De vil selv være spist av andre.

– Telebransjen bør lære av musikkbransjen; en kan bare kontrollere kundene for en kort periode, sier Leonhard og skisserer en fremtid der konkurranse og regulering vil gjøre det umulig å være en ren infrastrukturoperatør.

Bestill billett til årets Telecruise for å få vite mer om mulighetene Leonhard ser for seg for teleselskapene i tiden fremover. Telecruise arrangeres av Inside Telecom, et søsternettsted til Mobilen.no, og en del av Tek.no-nettverket.

Les også
Ny teknologi truer operatørenes nettmakt
Les også
Satser på Android – dropper Google+
Les også
Talerevolusjonen som gir lengre batterilevetid
Les også
– Ikke la deg lure av 4G-reklamen
Les også
Mobiloperatørene kalt inn på teppet etter forbrukerstorm
Les også
Telenor får farts-slakt i bredbåndstest
Les også
Nå er det avgjort: Du slipper megaregning etter ferien
Les også
–Det norske mobilnettet er verdens sikreste
Les også
Sjekk hvem som gir deg HD Voice
Mer om
annonse