Til hovedinnhold

Audi har offisielt vist frem nye E-tron – dette koster den

Audi
Ole Henrik Johansen

Audi har nå offisielt vist frem elbilen E-tron i San Fransisco. Bilen skal etter alt å dømme komme i tre ulike utgaver, hvor «Edition One»-utgaven vil være på plass i løpet av andre kvartal i 2019 med en prislapp på 86 700 dollar, eller rundt 708 000 norske kroner, melder Electrek.

På det amerikanske markedet vil den billigste bilen starte på 74 800 dollar. Det tilsvarer omlag 610 000 norske kroner, hvilket betyr at E-tron vil måle krefter mot blant annet Tesla Model S og Model X, samt Jaguar i-Pace.

I tillegg vil E-tron komme i en mellomutgave som koster 81 800 dollar, eller omtrent 670 000 norske kroner.

Oppdatert: Norsk startpris inkludert frakt og levering i Oslo: 651 900 kroner.

Stort batteri

Audi E-tron er en såkalt SUV, og vil få et batteri på 95 kWh som veier 699 kilogram. Pakken er utformet slik at de totalt 36 modulene blir en helt plate i bunnen av bilen. Den amerikanske elbilnettstedet Electrek sammenligner systemet med platen på en skateboard.

Under fremvisningen skal Audi ha fortalt at batteripakken er vannavkjølt for å håndtere varmeutviklingen.

Samtidig har selskapet fokusert på sikkerhet rundt disse batteriene. Det gjør de ved at det er integrert en egen ramme rundt batterimodulene slik at de skal tåle eventuelle smeller bedre.

Audi vil også gi deg mulighet til å lade denne bilen raskt. Per i dag er det Tesla som leder an med en ladekapasitet på 120 kW. Når E-tron når markedet til neste år, vil den kunne ta i mot 150 kW.

0 - 100 km/t på 5,7 sekunder

E-tron kommer med to elmotorer ombord. Den kraftigste sitter bak og yter 165 kW (221 hk) med mulighet for enda ekstra 25 kW (33,5 hk) «boost». Foran sitter det en motor som yter 135 kW (181 hk) med mulighet for 10 kW (13,4 hk) boost.

Det betyr at du har rundt 400 hestekrefter tilgjengelig hele tiden, og ytterligere 47 hester når du skal tyne strikken helt ut.

Med 561 Nm dreiemoment vil denne relativt store bilen ha en akselerasjon som tar den fra 0 til 100 km/t på 5,7 sekunder.

Dette blir også Audi sin første modell som ikke har tradisjonelle sidespeil. I stedet har kameraer og skjermer tatt over jobben.

Byton er også en interessant produsent som satser på elbil:
Sjekk ut hvordan det gikk da vi prøvekjørte den i Las Vegas »

(Kilde: Electrek)

annonse