BMW bekrefter: Den kommende elbilen iX3 får tilhengerfeste
BMWs neste elbil iX3 skal være på markedet i 2020, og BMW sendte før helgen ut en epost til interessenter med en video som inneholder noen nye detaljer om bilen.
Her bekrefter BMWs produktsjef for iX3 Ralph Neuberger noe som mange nordmenn nok har lurt på: Bilen vil få tilhengerfeste.
– Det stemmer at dette er første bekreftelse på at kommende BMW iX3 vil kunne utstyres med tilhengerfeste. Vi begynner nå gradvis å kunne dele flere detaljer. Kapasitet/tillatt totalvekt kan vi foreløpig ikke oppgi, skriver kommunikasjonsdirektør Marius Tegneby i BMW Norge i en e-post til Tek.no.
Av elbiler i dag er det svært begrenset med muligheter for tilhengerfeste. Tesla Model X har festet med størst kapasitet, og kan trekke tilhenger med tillatt totalvekt på 2.250 kilo. Audi e-tron og Mercedes-Benz EQC kan begge trekke 1.800 kilo, Jaguar i-Pace 750 kilo og Tesla Model 3 910 kilo.
400 kilometer rekkevidde
Ellers bekrefter Neuberger at iX3 vil få 272 hestekrefter og gjentar den tidligere offentliggjorte batterikapasiteten på 70 kWh. Det skal gi en rekkevidde på 400 kilometer etter WLTP-standarden.
De mest nærliggende konkurrentene er nok Jaguar i-Pace, Mercedes-Benz EQC og Audi e-tron, men også Kias e-niro er til en viss grad sammenliknbar.
Den skal det riktignok svært godt gjøres å få fatt på det kommende året, ettersom Kia har varslet at det bare vil bli levert noen få hundre biler resten av 2019.
BMW iX3 | Jaguar i-Pace | Mercedes-Benz EQC | Audi e-tron | Kia e-niro | |
Batteri | 70 kWh (netto) | 90 kWh (brutto) | 80 kWh (netto) | 95 kWh (brutto) | 64 kWh (netto) |
Oppgitt rekkevidde (WLTP) | ≈400 km | 415-470 km | 374-417 km | 415-466 km | 455 km |
Ukjent antall reservasjoner
Det har tidligere vært meldt at iX3 skal kunne hurtiglade med opptil 150 kilowatt effekt, og Neuberger gjentar at ladetiden på hurtiglader vil være rundt en halvtime. Han melder også at bilen vil kunne lade med vekselstrøm, altså ved hjelp av bilens ombordlader, på syv og en halv time.
BMW har allerede åpnet for forhåndsbestilling av bilen, men har tidligere sagt at de ikke offentliggjør tall utover at de oppnådde tusen reservasjoner i løpet av de par første ukene i fjor høst.
Bilen skal altså være på markedet i 2020, og det er foreløpig ikke offentliggjort når vi kan vente å få se masseproduksjonsversjonen av bilen.
– Utover året er intensjonen å dele mer relevant informasjon i forkant av lanseringen, sier Tegneby til Tek.no.
- Les også: BMW: – Europeere kjøper ikke elbiler