Tek.no

Nyhet

Dette er teknikken bak den avanserte lyssettingen i Disneys animasjonsfilmer

Se videoen av metoden, som krever store mengder datakraft.

Disney/YouTube
3 Aug 2015 18:56

Blant de utallige områdene hvor det benyttes datakraft er i produksjonen av de stadig mer avanserte, moderne animasjonsfilmene, som ofte byr på omgivelser med svært høy grad av visuell realisme.

Nå har en av hovedaktørene på dette markedet, Disney, delt mer informasjon om teknikken som benyttes for å lage de realistiske scenene i animasjonsfilmene deres. Beskrivelsen av teknikken er også er lastet opp i en egen YouTube-video.

Sporer lysstrålene fra «kameraet»

Teknologien som Disney bruker heter «Hyperion», som er en teknologi for detaljert simulering av lysstråler i datagenererte bilder. Nærmere bestemt går teknikken ut på å foreta beregninger av nøyaktig hvordan lyset reflekteres fra objektene i bildet.

Simuleringen av alle lysstrålene kan bli for mye for datamaskinen, og gjør det nødvendig å effektivisere prosessen. Foto: Disney/YouTube

Dette gjøres ved hjelp av såkalt «path tracing», som innebærer å spore lysstråler fra lyskildene i bildet, og de kompliserte «rutene» som disse strålene tar mens de reflekteres fra ett objekt til et annet. Samtidig tas det høyde for hvilken form ogoverflate de ulike objektene har, noe som igjen påvirker hvordan lyset reflekteres.

Dette skaper et kaotisk virvar av stråler å holde styr på i bildet, så for å redusere de enorme regneoppgavene til datamaskinene, benytter Disney en teknikk som går ut på å spore lysstrålene fra «kameraets» posisjon og tilbake til lyskilden.

Håndterer flere millioner stråler samtidig

På den måten vil kun de strålene som er synlige og relevante for seeren tas med i simuleringen, mens de mange andre refleksjonene som for eksempel forsvinner ut av bildet ikke tas med, noe som reduserer den nødvendige datakraften betydelig.

«Path tracing»-teknikken er i seg selv på ingen måte ny, men Disneys variant har noen unike egenskaper. Hyperion-teknologien «bunter» sammen stråler som beveger treffer de samme objektene innenfor en gitt region, noe som optimaliserer prosessen og gjør det mulig å håndtere flere millioner lysstråler på samme tid.

På denne måten kan man skape lyssetting som er svært nær ekte vare. Flere detaljer finner du hos Disney, og innføringsvideoen ser du under.

VR-teknologien kan også gjøre filmer mer realistiske: Dette er Googles første VR-film »

(Via Engadget)

Les også
Disney har sluppet en Netflix-konkurrent
Les også
Se Disneys utrolig virkelighetsnære «CGI»-klær
Les også
Snart kan Oculus Rift trolig gjenskape virkelige omgivelser i sanntid
Les også
Én liten innstilling kan halvere bildefrekvensen
Les også
Dette kan du gjøre med Microsofts nye «hologram»-briller
annonse

Les også