Tek.no

Nyhet

Derfor var 3 millioner nordmenn uten telefon

Telenor slettet kundedatabasen.

iStockPhoto

Like etter klokken 19 torsdag kveld mistet over tre millioner mobilbrukere telefonforbindelsen. Telenor etablerte en krisestab og innen et par timer ble feilen som hindret mange i å ta viktige samtaler funnet og utbedret.

Nå har Telenor offentliggjort grunnen til at så mange mistet signalene i går.

Slettet kundedatabasen

– Feilen, som rammet tale- og SMS-trafikk over hele landet, oppstod under oppgradering av en kundedatabase. Under oppgraderingsjobben ble sentrale elementer i databasen feilaktig slettet. Dette medførte at kundepåloggingen i nettet ikke fungerte, slik at kundene ikke fikk ringt eller sendt SMS, skriver Telenor i en pressemelding.

Løsningen ble ifølge Telenor å installere en sikkerhetskopi av den slettede kundedatabasen.

Beklager hendelsen

Berit Svendsen, administrerende direktør i Telenor Norge, beklager det som skjedde og forsikrer at selskapet skal ta steg for å unngå at lignende hendelser inntreffer igjen.

– Vi har klare rutiner for oppgraderinger, og heldigvis opplever vi sjelden slike feil som torsdag kveld.

Fasttelefonnettet fungerte som normalt og nødnumrene var ikke berørt av feilen, forteller Telenor.

Dette er ifølge Aftenposten den niende gangen Telenors nett opplever problemer. Sist gang var i juni, da også DNB slet med infrastrukturen.

Nå kan du logge på nettbanken uten Java:
Men det tar Telenor betalt for »

Les også
Steam slettet mesteparten av innholdet på PC-en
Les også
Post- og teletilsynet: Lite imponert over Telenor
Les også
Disse plassene vant 4G-dekning
Les også
Slik tar du TV-signalene med deg på mobilen
Les også
Dårlig dekning? ­– Bytt telefon!
Les også
Nå får du lynraskt nett på T-banen
annonse