Nyhet

Åpner Samsung-kjede i Europa

Vil ha egne butikker for å konkurrere med Apple.

Mobilgiganten Samsung skal åpne 60 Samsung-butikker i Europa i løpet av de neste tre månedene, ifølge Wall Street Journal-bloggen All Things D.

Butikkjeden etableres i samarbeid med Carphone Warehouse, og mange av butikkene vil være eksisterende Carphone Warehouse-butikker som blir omprofilert til Samsung-butikker.

I motsetning til Apple, som eier og driver merkebutikkene selv, skal Samsung la Carphone Warehouse drive butikkene. Gevinsten for Samsung ligger i økt salg av egne produkter, mens Carphone Warehouse blir sittende med overskuddet fra selve butikkdriften.

Foreløpig kommer Samsung-butikkene i sju Europeiske markeder, blant annet Storbritannia, Tyskland og Spania.

Tilbake til butikken

Samsung-butikkene skal gi kundene en eksklusiv følelse, og vil selge hele spekteret av Samsungs mobilrelaterte produkter.

Etter en periode der mer og mer mobilsalg har flyttet seg til nett, kan det se ut til at denne trenden er i ferd med å snu. I fjor lanserte Tele2 sitt butikkonsept i Norge. Tanken var å kapre flere kunder ved å tilby mer personlig hjelp og veiledning i forbindelse med kjøpet. Også Netcom og Telenor har tatt grep for å videreutvikle sine butikk-konsepter.

Butikk-strategien viser også Samsungs ønske og vilje til å posisjonere seg i den eksklusive delen av Android-segmentet. Med den flodbølgen av Android-telefoner som etter hvert treffer markedet, vil det bli stadig viktigere å skille seg ut i jungelen av merkevarer.

Les mer: Dette er Samsungs nye operativsystem

Kilde: All Things D

Les også
Navnebytte ga rekordsalg
Les også
Samsung-styreformann hasteoperert
Les også
Knallhard kamp om toppspillene
Les også
Apple bekrefter at de «jobber med noe nytt»
Les også
Samsung og Google slutter fred
Les også
Samsung verdt 55 milliarder mindre – på papiret
Les også
Elkjøp åpner ny Apple-avdeling
Les også
Salget av 4G-mobiler eksploderer
Les også
Samsung jobber med design 3.0
annonse