Hermegåsa
Da Idar Vollvik & co. lanserte det nye mobilselskapet Ludo Mobil, lovet de tidlig at de ville tilføye noe nytt og friskt på det norske markedet. I starten så vi imidlertid kun etterligninger av andre gode abonnementer som allerede eksisterte – kanskje spesielt inspirert av Vollviks forrige mobilselskap Chess’ abonnementstilbud. Ludo Mobils første originale abonnement, Ludo Blå, kom en stund senere, men her hadde Ludo Mobil regnet så feil at det de proklamerte som ”Norges billigste abonnement”, faktisk viste seg å være snarere det motsatte.
Så gikk de til priskrig mot operatøren som har toppet Teleprisers lister det siste året, nemlig Tele2.
Som en mygg
Det hele startet med at Ludo Mobil lanserte abonnementet Terningkast 6 – en blåkopi av Tele2s billigste abonnement for Lite bruk, nemlig Sheriff. En kort priskrig endte i uavgjort mellom operatørene, mens du som forbruker fikk cirka 50 kroner ekstra i ringerabatt på de to abonnementene. Det er positivt! Ludo Mobil viser at de har styrke nok til å være en prispresser.
Nå har Ludo-myggen bitt seg fast i den svarte sauepelsen til Tele2, og begynt å suge kraften ut av et annet populært abonnement – nemlig Tele2 Flex. Ludo Rød, som var et plagiat at Chess-abonnementet Chess On10, har nå fått helt ny form og helt nye priser for i stedet å etterlikne Tele2 Flex. Vi så imidlertid at Tele2 hadde motgiften klar, ettersom de raskt senket månedsprisen fra 199- til 179 kroner på dette abonnementet. Det har blitt en kamp om å komme best ut på Teleprisers lister mellom Ludo Mobil og Tele2. Sistnevnte har brukt nettopp disse listene aktivt i markedsføringsøyemed, som et bevis på at de er ”den billigste mobiloperatøren” i landet.
Smertegrensen nådd
Forrige ukes priskrig mellom Ludo Terningkast 6 og Tele2 Sheriff endte tilsynelatende uavgjort, da begge operatører innså at smertegrensen var nådd. Tele2 ga deg opprinnelig 175 kroner i ringerabatt med dette abonnementet ved lansering, men senket dette til 125 kroner når det ble for ulønnsomt noen måneder senere. Etter priskrigen får du nå 170 kroner i ringerabatt med Tele2 Sheriff, samt fem gratis MMS og én megabyte datatrafikk inkludert. Med andre ord er Tele2 tilbake på det prisnivået som ble for ulønnsomt for en tid tilbake.
Vi mistenker at også Ludo Mobil vil kjenne smerte dersom alle nye kunder velger ”gratisabonnementet” Terningkast 6, for inntjeningsmarginene kan umulig være gode med gratispassasjerer som en betydelig del av kundemassen. Tele2 har både erfaring og en langt større kundemasse å støtte seg til, noe som taler til Tele2s fordel. Ludo Mobil er – tross ledelsens erfaring fra andre mobilselskap – en fersk operatør som ikke har råd til å gå på mange feilskjær for å mislykkes. Det er selvsagt for tidlig å bombastisk slå fast om Ludo Mobils seneste kampanje er en genistrek eller et feilskjær, men det kan virke som om Tele2 har et ørlite overtak i Telepriser-priskrigen.
(Artikkelen fortsettes.)
Feil fokus
Vi frykter at Ludo Mobil har surret seg inn i et spindelvev det er vanskelig å fri seg fra; de kopierer, kopierer, og plagierer og plagierer andre abonnementer på markedet, men klarer i liten grad å komme opp med noe nytt og eget – noe som virkelig ville snudd mobilmarkedet på hodet. De prøvde med Ludo Blå – et genialt konsept hentet fra Danmark –, men prisplanen de opprinnelig kom med var alt annet enn innbydende. Nå virker det som om Ludo Mobil har skiftet fokus til Teleprisers lister for Lite, Medium og Høyt forbruk – i håp om å sparke Tele2 ned fra topplasseringen på en av dem.
Det som er farlig med en slik strategi er for det første at de møter en operatør som har vilje og makt til å svare deres angrep – noe som gjør det hele til en dyr priskrig for både Ludo Mobil og rivalen. For det andre er det farlig å tro at Teleprisers lister gir noe mer enn en liten indikasjon på hvilke operatører som er billigst i hvert segment, og for det tredje er det farlig å tro at mobilbrukere flest støtter seg på disse listene framfor å gjøre egne beregninger og betraktninger basert på eget, individuelt ringemønster. Mobilen.no anbefaler i aller høyeste grad at du danner deg et bilde av ditt eget ringemønster, og bruker priskalkulatoren Ringepriser for å finne det abonnementet som er billigst for deg.
At Ludo Mobil allerede viser seg å være en prispresser på markedet er selvfølgelig meget positivt. Vi har tidligere sett at små operatører har innflytelse på de større, og som en liten mygg har Ludo Mobil virkelig klart å gjøre hverdagen litt mindre hyggelig for konkurrentene – og hakket bedre for en god del norske mobilbrukere. Vi tror likevel at Ludo Mobil har lite å utrette og lite å gjøre på det norske markedet dersom de fortsetter å leke hermegås.