Norges mest populære abonnement
Vi har relativt ofte prissammenligninger av ulike abonnement som er beregnet på forskjellig typer mobilbrukere. Men disse oversiktene gir på ingen måte et bilde av hvilke abonnementer som er populære, hvilke abonnementer folk flest foretrekker hos hver enkelt operatør. Samtidig vet vi at mobiloperatørene sjelden setter seg på bakbeina når de får anledning til å skryte hemningsløst av sine egne abonnementer, og da byr anledningen seg til å spørre dem om følgende:
Hva er deres mest populære abonnement, og hvorfor?
Telenor – stor valgfrihet
Vi starter med Norges største mobiloperatør. Informasjonssjef Anders Krokan i Telenor sier til Mobilen.no at det ikke hersker noen tvil om hvilket abonnement som er mest populært hos dem:
- Vårt klart mestselgende abonnement er FriHet. FriHet er så populært fordi det er billig å ha og å bruke. Det er ingen abonnementspris og bare 49 øre pr minutt og for SMS. Fri Familie kan legges kostnadsfritt på toppen, og man får da helt gratis samtaler, SMS og MMS til familiemedlemmer. I tillegg kan man få veldig gode telefontilbud på abonnementet, mot å betale en abonnementspris de 12 månedene man er i binding, svarer Krokan på vårt spørsmål.
- Ellers ser vi at vi for tiden selger godt av SurfPrat-abonnementene, særlig SurfPrat M. Hoveddriver her er selvsagt iPhone, men abonnementet er også et godt alternativ for andre kunder som er storbrukere av mobil data – kanskje særlig de som har en mobiltelefon med berøringsskjerm, poengterer han.
Har du for eksempel anskaffet deg iPhone-”dödaren” Samsung i8910 Omnia HD, som er utmerket til mobilsurfing, kan et abonnement med inkludert datatrafikk være gunstig.
(Artikkelen fortsettes.)
NetCom – fokus på tilleggstjenester
Hopper vi videre til Norges nest største operatør, ser vi at et enkelt og greit abonnement troner øverst på popularitetslisten. NetCom tror dette skyldes at de har gode tilleggstjenester man kan legge til abonnementet som gjør at man i større grad kan skreddersy et passende tilbud i forhold til individuelle ringemønstre.
- NetCom sin bestselger og kundenes favoritt hos NetCom er lavprisabonnementet FlexiTalk. Abonnementet kjennetegnes av veldig lave priser på samtaler og SMS og ingen månedsavgift, samt muligheten til å styre selv om man ønsker å betale for noe mer. Tradisjonelt sett i mobilmarkedet selger operatører abonnement med høye månedsavgifter og et eller annet i tillegg, for eksempel telefoner, x antall SMS eller taleminutt, familieløsninger og så videre. Med NetCom FlexiTalk velger man imidlertid bare et basisabonnement uten innbakte kostnader, og mange er fornøyd med bare det, sier kommunikasjonsrådgiver Ingrid Kristensen i NetCom til Mobilen.no, som samtidig påpeker at det er mulig å kjøpe en subsidiert telefon med FlexiTalk mot å betale en månedsavgift i ett år.
- Selve rosinen i pølsen er at du selv har mulighet til å legge til et tilleggsprodukt der du ser at det lønner seg for deg. For eksempel vil storbrukere av SMS kunne legge til SMSmania for kr 200 kroner per måned og sende så mange meldinger de vil – inntil 2 000 SMS per måned. Ønsker man å ringe og sende meldinger gratis mellom inntil 12 familiemedlemmer, legger man kostnadsfritt til Trådløs Familie. Har du en person du ringer og melder ekstra mye, legger du til denne personen som NetCom Bestevenn og all trafikk til denne personen blir gratis. Med NetCom Venner ringer du for kr 0,- til alle NetComs 1,2 millioner abonnenter mot en månedspris på 29 kroner. Og er du av den snakkesalige typen vil tilleggstjenesten FreeTalk for 199 per måned, gjøre det mulig å ringe inntil 3 000 minutter til alle norske operatører – fast og mobil, avslutter Kristensen.
Vi har tidligere bemerket at NetCom er blant i de desidert beste i bransjen når det gjelder tilleggstjenester, så velger du nettopp FlexiTalk-abonnementet har du gode forutsetninger til å sette sammen et tilbud som er gunstig for deg. Er du NetCom-kunde burde du i alle fall tegne gratistjenesten Bestevenn.
(Artikkelen fortsettes.)
Tele2 – to som utmerker seg
Få, om noen, norske operatører kan skilte med et bedre abonnementsutvalg enn Tele2 – som også vant Gulltasten for Årets operatør i fjor. Vi var derfor spent på hvilket abonnement administrerende direktør Haakon Dyrnes ville avsløre som det mest populære om dagen. Tele2-abonnementene er nemlig relativt klart definert for ulike typer brukere. Dyrnes trekker frem to av sine abonnementer.
- Våre to mest populære abonnementer er Champion og Sheriff; Champion fordi kundene oppfatter dette som et enkelt abonnement med 39 øre både i minutt- og SMS-pris, samt at dette abonnementet kan kjøpes sammen med en telefon. I tillegg kan det kombineres med Tele2 Familie som betyr at kunden kan ringe og sende SMS gratis til inntil seks familiemedlemmer inkludert et hjemmetelefonnummer, sier Tele2-sjefen.
- Sheriff fordi det rett og slett er et meget billig abonnement for alle som har et moderat forbruk, legger han til.
Tele2 Champion har i en årrekke (virker det som i alle fall…) vært et abonnement som har stått høyt i kurs hos Tele2-kundene, sannsynligvis fordi du kan kjøpe ny mobil til subsidiert pris uten å bli straffet med høyere ringe- og SMS-priser (men høyere månedspris, riktignok). Sheriff er et gratisabonnement, som i snart ett år har vært det rimeligste alternativet for ”småbrukere”. Ludo Mobil lanserte nylig en blåkopi av Tele2 Sheriff som kom marginalt bedre ut på pris, men da svarte Tele2 med å justere sine priser for Sheriff.
(Artikkelen fortsettes.)
Chess – godt pakkeprisabonnement
Mobiloperatøren Chess virker friskere enn for et år siden, i alle fall på abonnementssiden, og har – på mange måter i likhet med Tele2 – et abonnementstilbud som virker tiltrekkende. Til og med dataprisen har blitt nedjustert på et par abonnementer. Hvilket Chess-abonnement er mest populært?
- Det mest solgte abonnementet vårt er Chess On 10t. Fastpris har kommet for fullt dette året og markedet har respondert på at de ønsker forutsigbare kostnader. Vårt produkt har nådd et bredt publikum og blitt et begrep i markedet. Med Chess On 10t har de blant markedets laveste datapriser – i tillegg til maks 20 kroner per dag –, nok ringetid for de aller fleste, og en stor pott med SMS. MMS er også lavt priset i forhold til mange av våre konkurrenter, svarer markedsdirektør Jarle Alvær i Chess.
- Vi i Chess er stolte av vår produktportefølje og mener den dekker de fleste behov i dagens marked. Alt fra ulike kontantkortløsninger, til abonnement bundlet med telefon. Chess sine tilleggstjenester gjør også at våre kunder lett kan tilpasse sitt behov ytterligere hvis ønskelig. Her spenner produktene seg fra datapotter og SMS-potter til en svært god mobilforsikring. I tillegg har vi spesialtilpasset abonnement for iPhone brukere. Produktutvikling har stort fokus hos oss i Chess, markedet er i stadig endring og vi må hele tiden følge med i timen, sier han videre.
Vi er enig med Alvær i at Chess har et godt abonnementstilbud, men vi kan etter fem minutters leting på nettsidene ikke finne ”SMS-potter” som en tilleggstjeneste, slik han uttaler at de tilbyr sine kunder. Vi håper imidlertid dette kommer på plass etter hvert.
OPPDATERT: Jarle Alvær opplyser i en mail til redaksjonen at SMS-pottene er tilgjengelig for eksisterende kunder og kan bestilles via MinSide. SMS 2000 koster 199 kroner per måned (10 øre per SMS hvis du bruker alle) og SMS 300 koster 87 kroner per måned (29 øre per SMS hvis du sender 300 tekstmeldinger.)
(Artikkelen fortsettes.)
One Call – temmelig unikt
Selv om One Call er en relativt liten operatør, har vi inntrykk av at de stort sett har tilfredse kunder. Det som er imponerende er at de på kort tid har klart å bygge et merkenavn i mobilbransjen og leverer gunstige og innovative abonnementer og tjenester til sine kunder. Særlig på datatrafikk har One Call i år vært en prispresser, noe mange norske mobilbrukere nyter godt av. Det interessante er at One Calls mest populære abonnement er temmelig unikt – pakkeprisabonnementenes ”stamfar”.
- Full Pakke har i år vært vårt desidert mest populære produkt, noe vi også regnet med at det ville bli da vi lanserte det – den er jo basert på etterspørsel fra våre egne kunder. Vi er svært opptatt av å lytte til rådene vi får fra egne kunder – det kommer mange gode innspill både fra eksisterende og fremtidige kunder, sier Salg- og markedsdirektør Thomas Sandaker i One Call til Mobilen.no.
- Med Full Pakke får kunden er forutsigbar månedskost og en pakke som inneholder det meste kunden trenger; rikelig med ringeminutter, en del SMS, nok MMS og bra med data. Men ikke minst, og det får vi utrolig mye bra tilbakemeldinger på – man blir ikke ”flådd” om man bruker litt utover det som ligger i pakken. Med en oppstart- og minuttpris på 39 øre og kun 99 øre per megabyte data man bruker, så blir uansett ikke månedsfakturaen skyhøy. Til sammenligning så har jo de fleste andre pakkeløsningene på markedet ganske rå – og ikke minst uoversiktlige – priser hvis man skulle gå over det som er inkludert i pakken. Ergo kan jo sluttfakturaen bli noe ganske annet en hva man så for seg, avslutter Sandaker.
(Artikkelen fortsettes.)
Talkmore – elsket av storbrukere
En annen liten operatør som har klart å bite godt fra seg, er Talkmore. Med stort fokus på å gi storbrukerne et gunstig abonnementsalternativ, har Talkmore i løpet av 2009 blitt synonymt med fastpris. Ser man bort fra de håpløst elendige reklamene på TV, fremstår Talkmore som en pålitelig operatør som tilbyr gunstige abonnement i flere brukskategorier.
- Talkmore har ikke det største utvalget av prisplaner. Dette for at vi skal fremstå som enkle og oversiktlige. Vi har et prepaid, og tre fakturaabonnement; ett for lavt forbruk, ett for medium forbruk og ett for storbrukere, innleder daglig leder Pål Barth Nilsen i Talkmore.
- Det abonnementet som vi selger mest av, er Talkmore Fastpris. Grunnen er at dette er det billigste abonnementet i markedet for storbrukere. Dette har Mobilen.no nylig også konkludert med i en artikkel. Kommunikasjon blir bare en viktigere og viktigere del av folks hverdag. Med Talkmore Fastpris ringer en nærmest ubegrenset til alle personer i Norge for kun 349 kr måneden. Dette gir en forutsigbarhet som aktive brukere setter høyt. Selv om kundene ikke skulle ringe så mye som 3 000 minutter, så er fastprisabonnementet fortsatt gunstig. Tar en hensyn til at abonnementet ikke har noen oppstartsavgift, vil ringeprisen per minutt bli 7 øre, sier han.
- Talkmore har nylig også lansert Talkmore Link, med gratis samtaler mellom Talkmore kunder og kun 39 øre i oppstart og 39 øre per minutt. Dette ser vi gjør at kundene knytter opp hele familien sin hos oss fordi familiemedlemmene ringer gratis til hverandre, avslutter Barth Nilsen.
(Artikkelen fortsettes.)
Djuice – populært for iPhone-brukere
Djuice blir ofte litt glemt bort på grunn av de nære båndene til Telenor. Vi spurte imidlertid leder for Djuice Norge Kjetil-Angell Kjerstad om hvilket abonnement deres kunder fant mest forlokkende.
- De mest populære Djuice-abonnementene er knyttet til kjøp av mobiltelefon, og her ser vi at Djuice Explore er det mest populære. Djuice Explore er abonnementet for de som kjøper seg iPhone. Her får kundene en veldig god pris på telefonen, kombinert med lav månedspris, lave brukspriser og 500 MB data inkludert, sier den ferske Djuice-sjefen til Mobilen.no.
- Djuice ser for øvrig at et skille går mellom de som ønsker ny mobiltelefon og de som ønsker å beholde den de har. De som ikke skal bytte mobiltelefon, går gjerne for Djuice SIMply-abonnementet. Her er det ingen månedsavgift, ingen binding, og lave brukspriser – 40 øre per minutt, SMS og startavgift. Kjøper man nå, får man også 100 minutter inkludert i fem måneder, avslutter Kjerstad.
(Artikkelen fortsettes.)
Ludo Mobil – nykommer
Vi kan ikke lese alt for mye ut av det vi får til svar fra Ludo Mobil, ettersom dette er en temmelig ny aktør på det norske markedet. Viseadministrerende direktør Ole Norstad i Ludo Mobil uttaler følgende:
- Det er forholdsvis jevnt fordelt på de ulike abonnementene, men noen har jo vært på markedet lenger enn andre. Abonnementet Ludo Rød er det vi har solgt mest på frem til nå, men vi ser en klar tendens til at mange ønsker seg Ludo Blå, og vi kan konkludere med at dette har blitt fantastisk mottatt. Ludo Blå gir jo kunden selv mulighet til å velge hva han ønsker å bruke på mobil hver måned, sier Norstad.
- Folk har forskjellige bruksmønster og velger i stor grad abo som passer deres bruk. Dette har vi sett gjentatte ganger før, og er en sunn logikk i forhold til valg av abonnement, legger han til.
Vi støtter oss til Norstads siste sitat, og tilføyer at selv om de nevnte abonnementene er populære blant hver operatørs kunder, betyr ikke det at det nødvendigvis vil være det rette abonnementet for deg. For å finne det abonnementet som passer best i forhold til ditt ringemønster, bør du benytte tjenesten Ringepriser.