Tek.no

Nyhet

Tesla åpner sin første Supercharger V3-stasjon i Norge

Tesla åpner sin første V3-Supercharger i Norge midt i mars.

Justin Sullivan/Getty Images/NTB scanpix
26 Feb 2020 10:52Først publisert 25 Feb 2020 07:20
annonse

Tesla starter utrullingen av sin nye generasjon Supercharger i Norge, snaut et år etter at den såkalte Supercharger V3 først ble lansert.

Den første V3-stasjonen kommer på Liertoppen, og vil i første omgang ha 10 ladeplasser, opplyser Tesla. Før sommeren skal imidlertid tallet være 40, som gjør Liertoppen-anlegget til et av Europas største ladeanlegg.

– Vi sikter på åpning i midten av mars. Nøyaktig dato er ikke bekreftet, sier Tesla Norges kommunikasjonssjef Even Sandvold Roland til Tek.no.

Her kommer de nye Tesla-laderne - på Liertoppen, ikke langt fra Drammen.

Mer
Stein Jarle Olsen, Tek.no

Kun CCS

Området vil også bli meget godt besatt med Tesla-ladere: Fra før har Tesla stasjonene Lier North og Lier South ikke langt unna, som begge har åtte superladere – riktignok ikke av typen Model 3 kan bruke.

annonse

Roland sier de ikke har noen «konkrete planer» om å legge ned de andre stasjonene i området til tross for at de altså åpner 40 nye ladere på Liertoppen. Alle laderne på den nye stasjonen skal være av V3-typen, og de vil kun ha CCS-kontakt – som Model S og X ikke har.

Eiere av Model S og X vil også kunne bruke V3-anlegget, men må ha en CCS-adapter. Modeller levert før 1. mai 2019 må dessuten bygges om for å kunne bruke denne, noe som krever verksted-tid.

Ny type effektstyring

Supercharger V3 har flere fordeler versus dagens V2-ladere. Først og fremst økes makseffekten fra 150 til 250 kilowatt, og V3-laderne deler ikke ladeeffekt med stolpen ved siden av, slik V2-laderne gjør.

I stedet styres effekten til hver stasjon intelligent fra «ett eller flere kabinetter som hver har 1 megawatt makseffekt». Det er riktignok kun Model 3 Long Range som kan hente ut 250 kilowatt – Model S og X Long Range stopper på 200 kilowatt, Model 3 Standard Range Plus på 170 kilowatt.

annonse

En Model 3 Long Range skal kunne lade opptil 120 kilometer på en fem minutter lang ladeøkt på Supercharger V3. Tesla sier de forventer at en typisk ladeøkt vil være på omtrent 15 minutter.

Det er kun Model 3 Long Range som kan dra nytte av toppeffekten på Teslas nye Superchargere.

Mer
Stein Jarle Olsen, Tek.no

Samme pris som for V2

Prisen vil være den samme som tidligere - 1,70 kr per kWh for de Tesla-eierne som ikke fikk superlading inkludert da de kjøpte bilen. Alle nye stasjoner som åpnes i Norge fremover vil for øvrig være av V3-typen, sier Roland.

Ut fra Teslas ladekart er følgende nye stasjoner planlagt i løpet av 2020:

  • Grenstøl
  • Hadeland
  • Brekkvasselv
  • Bodø
  • Svolvær
  • Evenes
  • Alta
  • Kautokeino
  • Karasjok
  • Olderfjord
  • Varangerbotn

Selv med V3 er for øvrig ikke Teslas ladere de raskeste langs veien. Tilbyderen Ionity tilbyr nemlig 350 kilowatt på alle sine foreløpig 13 ladestasjoner i Norge, riktignok til en ganske mye stivere pris.

Fortum har også noen veldig få 350 kW-ladere og i tillegg en del lynladere på 150-175 kilowatt. De har sagt at disse kan oppgraderes til 350 kW i fremtiden.

Les også
Vi kjørte Porsche Taycan fra Oslo til Trondheim. Slik var rekkevidden
annonse

Les også