Skylder på «selvkjørende» Tesla for kjempekrasj
Skjedde timer etter at FSD ble tilgjengelig.
I november i 2022 blinket en hvit Tesla Model S ut i forbikjøringsfeltet på en flerfelts bro ved San Francisco-bukta i USA. Der bråbremset den rett etterpå, og resultatet ble en kjedekollisjon som involverte åtte biler og flere skadde personer.
Ulykken ble omtalt av flere medier da den hendte, men nå er den i tillegg dokumentert med video.
Sjåføren av bilen hevder det var bilens selvkjørende funksjoner som hadde styringen da ulykken skjedde.
Det er nettstedet The Intercept som melder om bildene som kommer fra det amerikanske trafikkpolitiet (Highway Patrol).
Tek.no har kontaktet Tesla Norge, som ikke ønsker å kommentere saken.
Etterforsker selvkjøringslovnader
Teslas utvidede kjøreassistenter, med Autopilot som den mest kjente, og etter hvert «Full Self Driving» (FSD) som den nyeste, har måttet tåle en del oppmerksomhet i det siste.
Det foregår en etterforskning i om Autopilot har vært markedsført for hardt, og om Tesla har overdrevet graden av nytte førerassistansen i bilene deres kan ha.
Den amerikanske Trafikksikkerhetsadministrasjonen har nettopp varslet at undersøkelsene nå pågår svært raskt. De har dog ikke noen klar tidslinje for når de skal være ferdige, og har holdt på siden august 2021.
Hvor pålitelig er FSD?
Ulykken hendte bare timer etter at Elon Musk varslet om at eiere av Teslaer med FSD-funksjonen kunne be om å aktivere den i en tidlig prøvefase (beta).
Blant tingene som gjør videoen interessant er de mange påstandene rundt såkalt fantombremsing i Teslaer. Påstanden er at i en del ulike forhold kan bilene plutselig stoppe, eller bremse hardt, på egen hånd - uten at det faktisk er en hindring foran dem.
I sakene som etterforskes i USA, handler det og en del om Teslaer som har kjørt på ting under automatisk styring.
Dermed er denne saken nok et spørsmål rundt påliteligheten til Autopilot og FSD.
Omfattende kjøreassistent
Autopilot er i utgangspunktet kjøreassistenten alle Teslaer er utstyrt med. Her ligger ting som feltholder og automatisk styring av farten på motorveien. FSD er en utvidet variant av Autopilot-systemene, der bilen i teorien skal kunne kjøre helt selv.
Likevel kreves det at sjåføren er våken og til stede bak rattet i biler med FSD, og bilene er ikke klassifisert som helt selvkjørende biler.
Dermed snakker vi enn så lenge kun om en svært omfattende kjøreassistent.
Disse to funksjonene skal ha vært involvert i 273 krasj i USA mellom juni 2020 og samme måned 2021.