Til hovedinnhold

Vi elsker visst denne nettleseren

Chrome er nå verdens nest mest brukte nettleser.

Vegar Jansen

Gjennom tidene – her ment i internetthistorisk kontekst – har det vært hard kamp om markedsandelene mellom de forskjellige nettleserne. Netscapes tidlige dominanse ble tatt over av Microsofts Internet Explorer rundt årtusenskiftet, mens Firefox har reddet dagen fra tidlig 2000-tall.

Googles nettleser Chrome kom sent inn i et veletablert marked, men har gjort det bemerkelsesverdig bra de siste par årene. Når har de også gått forbi Firefox globalt, med 25,69 prosent markedsandel. For to år siden hadde Chrome kun 4,66 prosent av markedet. Dette ifølge StatCounter, som baserer sine data på mer enn 15 milliarder sidevisninger på over tre milloner nettsteder.

Globale tall

På toppen er det likevel fremdeles Internet Explorer som har et solid overtak med 40,63 prosent, men siden 2002 har den generelle trenden vært synkende for Microsofts nettleser.

På andreplass finner vi altå nå Chrome med 25,69 prosent, rett foran Firefox med 25,23 prosent. Apples nettleser Safari øker også litt, men globalt sett er Apple relativt små med sine 5,92 prosent. For norske Opera er det ingen store forandringer å spore, med 1,82 prosent markedsandel.

Tall for Norge

Ser vi på norske forhold ble Firefox passert av Chrome allerede i oktober. Her ser vi også at Safari har økt jevnt og trutt de siste årene, og har passert Opera med god margin.

Fordelingen i Norge per november 2011:

  • Internet Explorer: 37,38 prosent
  • Chrome: 24,27 prosent
  • Firefox: 21,94 prosent
  • Safari: 11,17 prosent
  • Opera: 4,52 prosent

Tall for Europa

For Europa under ett ser vi stort sett de samme trendene, men her har Firefox en høyere andel og har knivet med IE om tetsplasseringen det siste året. Fortsetter det som dette vil likevel Chrome ta denne i løpet av 2012.

Fordelingen i Europa per november 2011:

  • Internet Explorer: 33,27 prosent
  • Firefox: 32,55 prosent
  • Chrome: 24,37 prosent
  • Safari: 5,81 prosent
  • Opera: 4,00 prosent

Kilde: StatCounter

annonse