Slapp pommes frites er Twitters neste, store inntektskilde
«Big data» satt i full sving gir friske penger i kassa.
Dublin/Tek.no: Twitter begynner å få et kommersielt fotfeste. Tidligere i år lanserte de annonseplattformen sin i Norge, noe som betyr at du nå trolig vil se litt mer norsk reklame i meldingsstrømmen din, men det er ikke denne inntektskilden som nå ser ut til å bli den viktigste for selskapet. Twitter har nemlig begynt å selge tilgang til den massive mengden data på innholdet i meldingene dine.
Om du noen gang har twittret frustrasjonen din over å ha fått slappe pommes frites på en restaurant, er dette noe Twitter har plukket opp og så videresolgt informasjon om til et selskap som selger nettopp friteringsmaskiner for pommes frites.
Det kunne nemlig selskapets inntektssjef, Adam Bain, avsløre under Web Summit-samlingen som pågår i Dublin denne uken.
– Det er tusenvis som twittrer om slappe pommes frites, sa han.
Blodig alvor
Det hele er blodig alvor, og startet faktisk med at frityrkoker-selskapet tok kontakt med dem. De ville ha mer innsikt i hvordan kundene av sluttproduktet oppfattet kvaliteten, ved å blant annet analysere Twitter-data. Som Bain gjorde et poeng ut av ville det dog neppe være mange som twittret merkenavnet til en produsent av frityrkokere.
– Men det var ikke poenget. De var ikke interessert i navnet, men kvaliteten på produktet, sa Bain.
Selskapet ønsket å skanne Twitter for bruken av ordene «soggy fries», fordi om en kunde hadde fått slapp pommes frites så kunne det bare bety én av to ting: Frityrkokeren som hadde lagd maten var enten dårlig vedlikeholdt, eller klar for å bli erstattet. I begge tilfellene var dette en anledning for selskapet til å enten finne ut hvilken restaurant som brukte en av deres maskiner uten å holde den ved like, eller til å selge inn deres maskin fremfor konkurrentenes.
Massiv vekst
Slike analyser er i bunn og grunn «big data» i full aksjon. Inntektene til Twitter fra slike avtaler har steget med over 170 prosent det siste året.
Den anonyme produsenten av frityrkokere er altså ikke de eneste Twitter selger disse dataene til. IBM har nylig signert, og får tilgang til de 500 millionene meldingene som sendes over tjenesten på en typisk dag. Forvaltningfond og helseselskaper skal også være blant kundene.
Det er ikke bare Twitter som tjener rått på at de vet alt om deg:
Slik tjener Facebook 50 milliarder kroner – på deg » (Ekstra)