Denne kamerariggen lager Oculus Rift-porno i 6K-oppløsning
Pornobransjen tar VR-teknologien videre med kamerarigg til 1,9 millioner kroner.
Forrige måned kunne vi melde at pornoindustrien allerede har inntatt VR-verdenen i form av et selskap som viste frem en virtuell verden erotisk verden i Oculus Rift-brillene. Nå gir nettstedet Gizmodo oss et annet fascinerende innblikk i den gryende VR-satsingen til pornobransjen.
Et pornoselskapet som heter Huccio har nylig lansert en ny abonnementstjeneste, og i den forbindelse har selskapet også dratt sløret av et temmelig imponerende stykke teknologi de har brukt til produksjonen av innholdet på den nye tjenesten.
Bruker rigg med syv 6K-kameraer
Huccio, som for øvrig var først ute med 4K-porno i fjor, har nemlig satt sammen en kamerarigg som består av hele syv såkalte «6K Red Dragon»-kameraer fra selskapet Epic. Som navnet antyder er dette altså kameraer med 6K-oppløsning, det vil si at de takler solide 6144 x 3160 piksler, og det med en bildefrekvens på så mye som 100 bilder per sekund.
Disse syv kameraene er buntet sammen på en måte som gir innretningen et fullstendig 360-graders perspektiv med knivskarpe bilder som kan oppleves med Oculus Rift-brillene. Brillene takler imidlertid som kjent ikke de høyeste oppløsningene, så man må nok nøye seg med å oppleve innholdet i vesentlig lavere oppløsning.
Den ikke helt ubetydelige pornoindustrien er kjent for å ha en ganske stor innflytelse på utviklingen av ny teknologi, og er kanskje mest kjent for å ha mer eller mindre avgjort «krigen» mellom de to videoformatene VHS og Betamax på 70-tallet (Ekstra). Nå kan det se ut til at pornobransjen muligens også vil spille en viktig rolle i utviklingen av VR-teknologien.
Koster 1,9 millioner kroner
Innholdet er altså likevel tatt opp i 6K-oppløsning, og dermed påstår Huccio at de nok en gang har skrevet seg inn i historien med den mest høyoppløste VR-pornoen hittil. Ifølge Gizmodo koster kamerariggen rundt 250 000 dollar til sammen, altså rundt 1,9 millioner kroner.
Utfordringen med en kamerarigg som filmer i alle retninger er at kameraene i utgangspunktet også vil fange opp selve fotografen og utstyret, så for å løse dette kunne bare skuespillerne befinne seg i rommet mens filmingen pågikk. Lyssetting er også vrient av samme årsak, og dette ble visstnok løst ved å plassere lys på selve kamerastativet, i tillegg til skjulte lys bak møblene i rommet.
Hvorvidt andre VR-innholdsprodusenter kommer til å adoptere den noe kostbare løsningen gjenstår å se. Vi har for øvrig tidligere meldt om et annet 360-graders kamerakonsept for VR-opptak fra selskapet Jaunt, som antakelig er noe rimeligere.
Det har nå også begynt å dukke opp vanlige filmer i VR: Oculus VR har lansert den første VR-animasjonsfilmen »