Tek.no

Nyhet

Dyson har for første gang vist frem sin kansellerte elbil

Slik skulle den ha blitt.

Dyson
18 Mai 2020 07:56

Britiske Dyson er nok mest kjent for folk flest som selskapet bak poseløse støvsugere, håndtørkere og nylig også overprisede skrivebordslamper. Men i flere år prøvde de også å lage en elektrisk bil, som skulle by på en rekke nyvinninger. Men så ble elbilen kansellert, uten at den noen gang hadde blitt vist frem.

I et intervju med britiske The Times i helgen kunne imidlertid grunnleggeren James Dyson for første gang vise frem en prototyp av elbilen. Og det var litt av et skue.

Rekkevidde på nesten 1000 kilometer

Bildet du ser i toppen av artikkelen er altså den kansellerte elbilen, og er det første offisielle, og kanskje siste, bildet av Dysons elbil. Kodenavnet på den var N526, og den er stor. Fem meter lang, to meter bred og 1,7 meter høy – nesten identisk med Tesla Model X – og med syv seter som standard.

Den hadde en rekkevidde på 600 miles – eller 966 kilometer – takket være et helt spesielt faststoffbatteri som angivelig skal være mindre og mer kompakt en litium-ion-batterier vi kjenner fra andre elbiler på markedet. Da vi snakket med selskapets Dysons sjefingeniør tilbake i 2018, Jake Dyson, tilfeldigvis James Dysons sønn – fortalte han at de ville over på faststoffbatterier fordi de mente at det var tryggere og fordi man fikk mer energi på mindre plass. Han kunne imidlertid ikke bekrefte hvor langt i utviklingen de hadde kommet, eller om den første varianten av selskapets elbil ville bruke teknologien, eller ha «vanlige» batterier.

Hvis opplysningene nå stemmer knakk de altså koden for å lage faststoffbatterier for elbiler, noe ingen andre i bransjen har gjort så langt.

Batteriet skulle for øvrig klare å holde en så lang rekkevidde selv «på iskalde netter i februar, med en hastighet på høyere enn 110 kilometer i timen, med varme i kupeen og radioen på maks volum». Det er selvfølgelig lett å komme med påstander som dette nå som elbilen er kansellert og de aldri trenger å bevise noe osm helst, men det høres uten tvil ut ganske imponerende.

Til sammenligning har Teslas biler, som er kjent for ha den beste rekkevidden på markedet, «bare» drøye 600 kilometer rekkevidde på sin Model S.

Futuristisk interiør

Dyson

Avisen fikk også se bilens interiør. Selskapet hadde nemlig i hvert fall én fungerende prototyp som grunnleggeren selv skal ha prøvekjørt i et lukket område. Akkurat som med prototyper man ser på bilmesser har Dysons elbil syltynne seter, men også et enda litt mer futuristisk preg enn man vanligvis ser. Hvert sete består av separerte puter opp langs hele kroppen, som ifølge Dyson skal gi bedre nakke- og ryggstøtte enn vanlige seter.

Dashbordet er enda mer minimalistisk enn Tesla Model 3, i form av at det ikke er en eneste skjerm i det hele tatt. Dyson planla nemlig at hele skjermen skulle være i en «HUD» – heads up display – som skulle «henge i luften foran ansiktet ditt som et hologram. Mange biler byr på informasjon vist på en HUD på vinduet foran rattet, men da er det gjerne ganske enkel informasjon som hastighet og piler fra navigasjonen. Å flytte all informasjon fra infotainmentsystemet og dashbordet til en slik løsning, virker definitivt ambisiøst.

Ble aldri noe av

Dyson viser nå frem bilen fordi det definitivt aldri blir noe av. James Dyson skal ha brukt 500 millioner pund fra sin egen lomme for å holde prosjektet i live, før han til slutt måtte si stopp. Han sier at alle de 500 ingeniørene som jobbet med å designe bilen nå jobber med andre prosjekter, uten å gå mer inn på hva det vil være.

Han sier imidlertid at han er åpen for ideen om å la andre bilprodusenter bruke deres faststoffbatterier, som han altså hevder er mer effektive og kompakte enn dagens lithium-ion-batterier.

Dermed får vi nok aldri se en Dyson-bil på veien, men kanskje får vi sett elbiler med litt Dyson-teknologi i i seg, skulle noen bilprodusent plukke opp tilbudet.

Les hele intervjuet med James Dyson hos The Times.

annonse

Les også