Tek.no

Nyhet Dette er alt vi vet om Volkswagens ID 4

Dette er alt vi vet om Volkswagens kommende el-SUV

Bilen som sannsynligvis får navnet ID 4 skal etter sigende presenteres på bilmessen i New York i april. Her fra en fabrikkåpning i Kina.

Mer
Aly Song / Reuters / NTB scanpix
5 Feb 2020 09:48Først publisert 4 Feb 2020 18:19
annonse

Volkswagens ID 3 er bare noen måneder unna levering, men det er hevet over enhver tvil at det blir flere biler i ID-serien.

Den første ser dessuten ut til å være spikret: Volkswagen presenterte en sniktitt på en SUV på bilmessen i Frankfurt i fjor høst, og «alle» ser ut til å være enige om at navnet på bilen blir ID 4.

Flere har dessuten pekt på at bilen vil komme i to versjoner – en standardversjon og en mer coupéaktig variant – og sistnevnte vil sannsynligvis hete ID 5. Det korresponderer med det som har blitt sagt om søstermodellen Skoda Vision iV, hvor produksjonsmodellen også skal være like rundt hjørnet.

ID 4 vil være betydelig mer romslig enn ID 3.

Aly Song / Reuters / NTB scanpix

Basert på ID Crozz

ID 4 vil være basert på konseptbilen ID Crozz. Den har følgende spesifikasjoner:

  • To motorer som til sammen yter 225 kW (306 hestekrefter) og 450 Nm dreiemoment. Firehjulstrekk.
  • Toppfart på 180 kilometer i timen.
  • 77 kWh batteri og rekkevidde på 500 km (NEDC)
  • Hurtiglading inntil 150 kW

Autocar meldte også før helgen at ID 4 vil komme i en høyytelsesversjon med et nytt «GTX»-navn påklistret. GTX vil være den elektriske versjonen av det Volkswagen kaller GTI, GTD og GTE på henholdsvis bensin-, diesel- og pluginhybridbiler.

ID Crozz ble presentert i 2017, og den gang het det at den skulle i produksjon i 2020. Navnet blir sannsynligvis ID 4.

Mer
Volkswagen

Fra tidligere har Volkswagen-direktør Harald Edvartsen-Eibak i importør Harald A. Møller fortalt at kundene vil kunne velge mellom bak- og firehjulstrekk, at den vil få takskinner for skiboks og ikke minst hengerfeste.

annonse

Bilen vil være et sted mellom Tiguan og Tiguan Allspace i størrelse (konseptbilen er 4,625 meter lang), men det samme vil sannsynligvis gjelde her som for ID 3 − interiøret vil være mer romslig enn de ytre dimensjonene skulle tilsi om man ser på en fossilbil.

Slik så «The Next ID» ut på bilmessen i Frankfurt i høst:

Sterk konkurranse

Volkswagen kommer uansett til å møte et svært tett felt av konkurrenter. Et batteri på 77 kWh netto vil plassere ID 4 omtrent på samme nivå som for eksempel Mercedes-Benz EQC (80 kWh netto), innstegsversjonen av Ford Mustang Mach-E (75,7 kWh brutto), Volvo XC40 Recharge, Polestar 2 (begge 78 kWh brutto) og ikke minst Tesla Model Y (rundt 75 kWh brutto).

annonse

Tesla oppgir en rekkevidde på 505 kilometer etter WLTP- og EPA-standardene for sin firehjulsdrevne Model Y, to standarder som begge er strengere enn NEDC-standarden Volkswagen opererte med da konseptet ble presentert.

Konsernsøster Skodas Vision iV, som også skal presenteres i produksjonsversjon veldig snart.

Mer
PIERRE ALBOUY / Reuters /NTB scanpix

Volkswagen bør dermed ha kommet opp med noen effektiviserende tiltak siden konseptet ble presentert for å holde følge på rekkevidde, gitt at batterikapasiteten forblir den samme.

77 kWh er som kjent det største batteriet ID 3 vil leveres med, og der har Volkswagen anslått en rekkevidde på 550 kilometer etter WLTP. ID 4 vil nok være noe mindre effektiv, men kanskje like under eller opp mot 500 kilometer ikke er helt urealistisk.

Presenteres i april?

Autocar meldte i januar at bilen skal presenteres på bilmessen i New York i april. ID 4 vil også bli den første ID-modellen som skal lanseres i USA.

Volkswagens USA-sjef Scott Keogh har anslått en pris på oppunder 40.000 dollar før incentiver, som tilsvarer rundt 370.000 kroner med dagens kurs.

annonse

Les også