Dette er alt vi vet om Volkswagens kommende el-SUV
Volkswagens ID 3 er bare noen måneder unna levering, men det er hevet over enhver tvil at det blir flere biler i ID-serien.
Den første ser dessuten ut til å være spikret: Volkswagen presenterte en sniktitt på en SUV på bilmessen i Frankfurt i fjor høst, og «alle» ser ut til å være enige om at navnet på bilen blir ID 4.
Flere har dessuten pekt på at bilen vil komme i to versjoner – en standardversjon og en mer coupéaktig variant – og sistnevnte vil sannsynligvis hete ID 5. Det korresponderer med det som har blitt sagt om søstermodellen Skoda Vision iV, hvor produksjonsmodellen også skal være like rundt hjørnet.
Basert på ID Crozz
ID 4 vil være basert på konseptbilen ID Crozz. Den har følgende spesifikasjoner:
- To motorer som til sammen yter 225 kW (306 hestekrefter) og 450 Nm dreiemoment. Firehjulstrekk.
- Toppfart på 180 kilometer i timen.
- 77 kWh batteri og rekkevidde på 500 km (NEDC)
- Hurtiglading inntil 150 kW
Autocar meldte også før helgen at ID 4 vil komme i en høyytelsesversjon med et nytt «GTX»-navn påklistret. GTX vil være den elektriske versjonen av det Volkswagen kaller GTI, GTD og GTE på henholdsvis bensin-, diesel- og pluginhybridbiler.
Fra tidligere har Volkswagen-direktør Harald Edvartsen-Eibak i importør Harald A. Møller fortalt at kundene vil kunne velge mellom bak- og firehjulstrekk, at den vil få takskinner for skiboks og ikke minst hengerfeste.
Bilen vil være et sted mellom Tiguan og Tiguan Allspace i størrelse (konseptbilen er 4,625 meter lang), men det samme vil sannsynligvis gjelde her som for ID 3 − interiøret vil være mer romslig enn de ytre dimensjonene skulle tilsi om man ser på en fossilbil.
Slik så «The Next ID» ut på bilmessen i Frankfurt i høst:
Sterk konkurranse
Volkswagen kommer uansett til å møte et svært tett felt av konkurrenter. Et batteri på 77 kWh netto vil plassere ID 4 omtrent på samme nivå som for eksempel Mercedes-Benz EQC (80 kWh netto), innstegsversjonen av Ford Mustang Mach-E (75,7 kWh brutto), Volvo XC40 Recharge, Polestar 2 (begge 78 kWh brutto) og ikke minst Tesla Model Y (rundt 75 kWh brutto).
Tesla oppgir en rekkevidde på 505 kilometer etter WLTP- og EPA-standardene for sin firehjulsdrevne Model Y, to standarder som begge er strengere enn NEDC-standarden Volkswagen opererte med da konseptet ble presentert.
Volkswagen bør dermed ha kommet opp med noen effektiviserende tiltak siden konseptet ble presentert for å holde følge på rekkevidde, gitt at batterikapasiteten forblir den samme.
77 kWh er som kjent det største batteriet ID 3 vil leveres med, og der har Volkswagen anslått en rekkevidde på 550 kilometer etter WLTP. ID 4 vil nok være noe mindre effektiv, men kanskje like under eller opp mot 500 kilometer ikke er helt urealistisk.
Presenteres i april?
Autocar meldte i januar at bilen skal presenteres på bilmessen i New York i april. ID 4 vil også bli den første ID-modellen som skal lanseres i USA.
Volkswagens USA-sjef Scott Keogh har anslått en pris på oppunder 40.000 dollar før incentiver, som tilsvarer rundt 370.000 kroner med dagens kurs.