Tek.no

Nyhet

Tre av fire nordmenn er skeptiske til tilbudene på Black Friday

Og bransjen selv tror konkurrentene jukser.

Trond Solberg, VG
26 Nov 2019 14:51

Black Friday har allerede rukket å bli en tradisjon i Norge hvor handelsstanden kniver om å friste med de beste tilbudene. Likevel viser en ny undersøkelse at hele tre av fire nordmenn er skeptiske til mange av tilbudene.

Det er nettbutikken NetonNet som har fått gjennomført undersøkelsen gjennom YouGov i perioden 20.–25. november. Totalt har 1007 nordmenn deltatt.

– Hele 74 prosent mener at det er mange luretilbud i forbindelse med Black Friday, hvor prisene egentlig ikke er satt ned fra et normalt prisnivå. Det tyder på at mange har fått med seg at de må være på vakt og ikke godta et tilbud før det er undersøkt nærmere, og det bør være et tankekors at hele tre av fire mener det er mange luretilbud. Det har vært en del fokus på dette temaet de siste årene, og det ser ut til å ha vekket forbrukerens påpasselighet rundt ulike tilbud. Og det er bra, sier Peter Andersson, sjef for retail i NetOnNet.

NetOnNet

Oppfordrer til bruk av prissammenligningstjenestene

En enkel måte å sjekke hvorvidt produktet du vurderer å kjøpe har en god pris eller ikke, er å bruke såkalte prissammenligningstjenester. Som for eksempel Prisjakt eller Prisguiden.

Her kan du enkelt søke opp det du vurderer å kjøpe, og se i prishistorikken hvor godt tilbudet er. Da kan du i tillegg se om produktet har vært på tilbud før, og hva den i så fall kostet da.

Vi i Tek lager daglig en oversikt over hva vi mener er gode tilbud til dere lesere, og derfor finner du også grafene som viser prisutviklingen til de ulike produktene vi plukker ut.

Prisjakt

Butikkene frykter juks fra konkurrentene

Prissammenligningstjenesten Prisjakt har også fått utført sin egen undersøkelse blant 133 nettbutikker i Norge, Sverige og Finland.

Også i bransjen tror mange at konkurrentene jukser. Halvparten svarer nemlig at de mistenker at konkurrentene driver villedende prismarkedsføring.

– Undersøkelser vi har gjort gjennom flere år viser at omtrent hver tredje forbruker også er mistenksomme til om rabattene på Black Friday er reelle. Når denne mistenksomheten i vår nye meningsmåling så tydelig bekreftes også blant dem som jobber med nettbutikkene, så er det et sterkt signal om at kundene virkelig må gå grundig og metodisk til verks og blant annet sjekke prishistorikk og førpris før de handler. Ikke se deg blind på førprisen, men sjekk hvor den varen er billigst, sier daglig leder for Prisjakt i Norge, Are Vittersø.

Ting kan også tyde på at både forbrukerne og butikkene har rett. Avdelingsdirektør Jo Gjedrem i Forbrukertilsynet sier til NTB at tilsynet gjennom flere år har erfart at noe av Black Friday-markedsføringen er villedende.

– Det typiske er at prisen ikke er satt ned, og at det er feil førpris som oppgis. Forbrukerne kan da bli villedet til å tro at de gjør et veldig godt kjøp, uten at det er tilfelle, sier han.

– Men det er også et problem at prisene kan være blåst opp noen dager i forkant av salget, for så å kunne annonsere med salg. Det mener vi også er villedende, førprisen må ha vært aktuell i en periode før salget, sier Gjedrem til E24.

Black Friday er en viktig handelsdag for kjøpesentrene, som i fjor hentet inn 10,2 prosent av november-omsetningen sin på salgsdagen, som alltid er den første fredagen etter Thanksgiving.

Butikkene føler seg presset

Tallene viser også at hele fire av ti butikker sier de er lei Black Friday, og mener det medfører mye mas og ekstraarbeid. Samtidig sier hele 55 prosent at de føler seg presset til å henge seg på Black Friday-kjøret fordi «andre gjør det», og like mange oppgir at de ville valgt å droppe den om de kunne.

– Mange, spesielt de som jobber med de mindre butikkene, opplever nok et stort press på marginene denne uken, samtidig som kampen om oppmerksomhet koster ekstra markedskroner og mye merarbeid og slitasje. Mange har hverken råd eller lyst til å være med, men tør ikke å gå motstrøms, forklarer Vittersø.

For ordens skyld: Prisjakt.no er eid av Schibsted, som også gjennom VG eier Tek.no.

Usikker på hva du skal kjøpe?
Her er de beste tilbudene vi har plukket ut »

annonse