Spotify-konkurrent slippes i 100 land
Spennende taktikk fra franske Deezer.
Franske Deezer er en nettbasert tjeneste for musikk i likhet med Spotify, WiMP og iTunes. Tjenesten har over 13 millioner sanger i sitt bibliotek, og nå gjør den seg klar til å ekspandere til hele 100 nye land – hvorav Norge kan være en mulighet.
Der tjenester som Spotify, Pandora, Rhapsody og Last.fm bruker mye ressurser på å innta USA, har Deezer valgt en alternativ rute – nemlig å styre unna det amerikanske markedet totalt.
Unngår juridisk mas
Grunnen til denne spesielle taktikken er fordi USA er et marked som er preget av store omkostninger, juridisk mas og en allerede intens konkurranse. Fordi Deezer velger å styre utenom USA og Japan, får de derfor lisensavtaler i havn lettere med plateselskapene andre steder i verden.
Konsernsjef i Deezer, Axel Dauchez, har uttalt at de nå planlegger å lansere musikktjenesten i mer 100 land på grunn av den alternative strategien, og fordi de ser potensielle markeder der andre kun fokuserer på USA. På et utdrag fra listen over aktuelle land finner man blant annet Tyskland, Italia, Spania, Tyrkia, Indonesia, Sør-Korea, Mexico og Brasil.
Norge er ikke er nevnt i utdraget, men Deezer kan fremdeles være på vei hit til lands, til glede for de som er på jakt etter alternativer til Spotify og WiMP.
Bredt utvalg
På samme måte som med Spotify kan Deezer tilby tre ulike abonnementer. Det ene er gratis og reklamefinansiert, det andre er et slags "light"-abonnement til 40 kroner i måneden, og det tredje og største abonnementet har en prislapp på rundt 80 kroner.
Gratisabonnementet tilbyr fem timers musikkavspilling per måned, mens betalingsabonnementene har ubegrenset og reklamefri lytting, samt bedre lydkvalitet. Det dyreste abonnementet gir også tilgang til bruk på smarttelefon og nettbrett.
Deezer støtter et bredt utvalg med telefoner og merker, blant annet Apple, Android, Blackberry, Nokia, Windows Phone 7, Sonos, Logitech og Philips.
(Kilde: Reuters)