VR er på ingen måte dødt: Nå har VR-brillene nådd en diger milepæl
Og én aktør er fullstendig dominerende på markedet.
Nylig meldte vi at Oculus-sjefen tilbakeviste påstander om at VR-teknologien er på hell, men snarere er i ferd med å blomstre. Nå foreligger det nye tall som indikerer at Oculus-sjefen har rett i at VR på ingen måte er på dødens rand. Det melder Digital Trends.
Firmaet Canalys, som driver med markedsanalyser, har nettopp publisert tall som viser at VR-brillene nå har brutt den magiske grensen på én million enheter som er sendt ut til forhandlere.
Ifølge tallene fra Canalys er det PlayStation VR som dominerer markedet med ganske god margin, med 490 000 sendte enheter i løpet av tredje kvartal i år. På andre- og tredjeplass ligger Oculus Rift og HTC Vive med henholdsvis 210 000 og 160 000 enheter.
Effektive priskutt
Målt i markedsandeler sitter Sony på hele 49 prosent, mens Oculus og HTC har henholdsvis 21 og 16 prosent av markedet. Andre aktører innehar de øvrige 14 prosentene.
PlayStation VR har lenge vært det klart rimeligste alternativet blant de tre hovedaktørene, som pekes på som en viktig årsak til den store markedsandelen, men også de andre to har som kjent kuttet prisene kraftig for å stille sterkere i konkurransen.
Oculus Rift ble brått mye billigere i sommer, og senere ble det klart at dette priskuttet, som opprinnelig skulle være et sommertilbud, ble permanent. Samtidig har også HTC Vive kuttet prisene ganske betydelig den siste tiden. Ifølge Canalys har priskuttene fungert etter hensikten og bedret salget betraktelig for begge.
Når det gjelder fremtidsutsiktene tror analysefirmaet at 2018 blir et ekstra godt år for VR, mye på grunn av de nye VR-brillene til Windows-plattformen fra aktører som Dell, Asus og Lenovo. Vi har for øvrig fått nye produkter fra de etablerte aktørene nylig, som de frittstående modellene HTC Vive Focus og Oculus Go.
VR får også stadig ny tilleggsteknologi: Med disse hanskene kan du endelige kjenne VR-verdenen »