Tek.no

Nyhet

Her tester de flytaxien som kan være i drift om bare to-tre år

Roslan Rahman/AFP/NTB scanpix
Stein Jarle Olsen
22 Okt 2019 10:25

Selskapet Volocopter fløy i dag sin drone-lignende flytaxi i Singapore.

Demonstrasjonen, som foregikk som en del av transportmessen Intelligent Transport Systems World Congress, varte ikke i mer enn tre minutter og foregikk kun over vann, men kan være en forsmak på en hverdagslig situasjon i storbyen om bare to år.

Volocopter har nemlig et mål om å lansere kommersiell drift i Singapore om bare et par år, men vurderer også Dubai som et alternativ for de første rutene.

Volocopter-dronene er ikke stort større enn at de har plass til pilot og én passasjer – uten spesielt mye bagasje.
Wallace Woon/EPA/NTB scanpix

Helelektrisk

Flymaskinen Volocopter bruker kaller de Volocopter 2X, og den ligner i praksis mer på en slags drone enn et fly. Den har totalt 18 rotorer og kan ta av og lande vertikalt. Støynivået skal også være betydelig lavere enn for vanlige helikoptre, ikke minst fordi 2X drives helelektrisk. Toppfarten er på 110 kilometer i timen og fartøyet kan bære maksimalt 200 kilo.

Volocopter-dronen har et batteri som skal holde til å fly rundt 35 kilometer før det må lades. Batteriet sitter i en luke bak på fartøyet, og driften vil sannsynligvis basere seg på at batteriene byttes mellom hver tur og lades utenfor dronen.

I utgangspunktet vil dronene ha en pilot, men målet er at de skal kunne operere autonomt etter hvert.

Demonstrasjonsturen foregikk over reservoaret i Marina Bay.
Roslan Rahman/AFP/NTB scanpix

Billigere enn helikopter

På transportmessen viste Volocopter også frem en fullskalamodell av hvordan landingsstasjonene deres kan se ut. Disse er utviklet sammen med selskapet Skyports, som vil stå for selve driften av infrastrukturen.

Overfor Business Insider Singapore sier selskapene at en enkelt landingsplattform kan ta seg mellom 10 og 15 flygninger i timen – opptil 150 flygninger om dagen eller rundt 1.000 i uken.

Infrastrukturdirektør Damian Kysely i Skyports sier til nettstedet at tjenesten vil være et alternativ når reisetiden mellom A og B er lang, spesielt i rushtiden.

Slik ser VoloPort-modellen ut. Den skal fungere som landings- og batteribyttestasjon for dronene, og innsjekkingen skal gjøres med biometri.
Volocopter

I Singapore vil flytaxiene dessuten kunne nå steder som ellers kun er tilgjengelige med båt, som for eksempel øya Batam. Hit tar det i dag 45 minutter med ferge, mens det vil ta rundt 20 minutter med drone.

Prisene vil i starten ligge på noen hundre Singapore-dollar per tur (kurs i skrivende stund rundt 6,7), men målet er etter hvert at prisene skal ligge på nivå med andre «premiumtaxi»-tjenester.

De vil definitivt være billigere enn tradisjonelle helikopterturer, sier PR-sjef Helena Treeck i Volocopter til Business Insider.

Voloport-modellen innvendig.
Volocopter

– For dyrt

Overfor Channel News Asia heller imidlertid transportøkonom Walter Theseira ved Singapore University of Social Sciences kaldt vann i årene på Volocopter.

Han sier det er usannsynlig at folk vil betale hundrevis av dollar bare for å spare noen minutter med reisetid.

– Det er veldig vanskelig å se for seg at prisene vil være konkurransedyktige med taxitjenester uten noen form for stort teknologisk gjennombrudd, sier han.

Ikke alene

Volocopter er for øvrig ikke de eneste som jobber med å utvikle flygende dronetaxier. På CES-messen i Las Vegas tidligere i år fikk vi se og prøvesitte prototypen til helikopterprodusenten Bell og transporttilbyderen Uber.

Den kalles Nexus og vil ha plass til fire passasjerer og bagasje. Her er rekkevidden rundt 250 kilometer, men det skyldes at Nexus vil drives på en kombinasjon av strøm og drivstoff.

De første testene skal her gjøres i 2023.

Beklager, en feil oppstod. Prøv å spill av videoen senere
Feilkode: 15000

Bli med inn i en flytaxi

annonse

Les også