Til hovedinnhold

Facebook ruller ut en ny reaksjonsemoji

«Bry seg»-reaksjonen skal la oss vise omsorg.

Niklas Plikk

I dag kan du «reagere» på Facebook-innlegg med fem forskjellige emojier, i tillegg til den vanlige «liker»-knappen.

I løpet av de neste ukene ruller selskapet ut en sjette reaksjon.

Vis omsorg med en knapp

Den nye knappen kalles «Care for» på engelsk, og i mangel for en offisiell norsk oversettelse går vi for «bry seg». Tanken er rett og slett å la brukere vise litt mer omsorg og medmenneskelighet overfor hverandre, noe som tydeligvis ikke kommer godt frem hvis du bare slenger på et hjerte på et innlegg.

– Vi vet at dette er en usikker tid, og vi ønsket at folk kunne vise sin støtte på måter som lar deres venner og familie vite at de tenker på dem, skrev Facebooks kommunikasjonssjef for EMEA på Twitter.

Hvor mye en ny «reaksjon» vil spille inn på folks hverdag er nok begrenset, men forhåpentligvis er det noe de 2,5 milliardene av Facebook-brukere vil få glede av når den rulles ut på tvers av kloden de neste ukene.

annonse