Nyhet

Elektronikksalget økte nesten 20 prosent første halvår

Mange har rustet opp hjemmekontoret.

Stadig flere skaffer seg en elektrisk sparkesykkel privat.

Den store bransjeforeningen for forbrukerelektronikk i Norge – Stiftelsen Elektronikkbransjen – kunne i dag presentere utvalgte salgstall for første halvår av 2020. Ikke helt uventet har den pågående viruspandemien og situasjonen med høy hjemmekontorfrekvens påvirket nordmenns handlevaner i år.

Spesielt skal salget av hjemmekontor- og gamingprodukter ha hevet seg markant. Ifølge kjedene har det økt mest for produktkategorier som webkamera, mus, tastatur, eksterne skjermer og høyttalere – men også salget av konsoller, spill-PC-er og -tilbehør som hodetelefoner skal ha fått et løft.

Økte kraftig i mars

Totalt sett er elektronikksalget opp hele 18 prosent sammenlignet med samme periode i fjor, får vi vite. Elektronikkbransjen mener mye av årsaken er tilpasninger til hjemmekontor og mer fokus på underholdning med hjemmeværende barn og ungdom.

Jan Røsholm i Stiftelsen Elektronikkbransjen.

– Salget økte kraftig i mars, da den mest omfattende nedstengingen skjedde, men nordmenn har fortsatt å kjøpe disse produktene også gjennom sommeren. Det er nok mange som syntes det var greit å jobbe fra kjøkkenbordet en stund, men når anbefalingene om hjemmekontor fortsetter går flere til innkjøp av utstyr for å kunne jobbe mer behagelig hjemmefra, forteller administrerende direktør i Stiftelsen Elektronikkbransjen, Jan Røsholm.

Det påpekes også at salget av frysebokser økte med 77 prosent og fryseskap med ti prosent i perioden.

– Vi ser at stengingen av restauranter, at folk har hatt mer tid til å lage mat hjemme og ønsket om å sikre matforsyningen har påvirket salget, sier Røsholm.

Han peker også på at småelektrisk til kjøkkenet har økt med ni prosent, og salget at kaffemaskiner har gått opp med tolv prosent.

Av ting som har gått merkbart ned i popularitet, nevnes apparater for hårfjerning, fotoapparater, videokamera og aktivitetsarmbånd. Men smartklokkesalget skal fremdeles holde seg på et stabilt nivå.

En annen trend som nevnes, er at salget har dreid noe over fra hodetelefoner til trådløse ørepropper.

Mikromobilitetsbonanza

I år har det vært skrevet mye om problemene rundt elektriske utleiesparkesykler, men mye tilsier likevel at 2020 for alvor er året da mikromobilitet har kommet til de tusen hjem.

– Det er solgt rundt 100.000 av disse produktene hittil i år, da er det snakk om både de enklere produktene som hooverboards og el-skateboards, i tillegg til elsparkesykler, sier Jan Røsholm.

At salget av elektriske sparkesykler til privat bruk har økt såpass, spekulerer han i om kan komme av restriksjonene på bruk av kollektivtransport de siste månedene.

Av det Tek.no erfarer, har også vanlige elsykler solgt godt i år. Her har dog ikke Elektronikkbransjen noen tall, ettersom elsykler hører til sportsbutikkenes domene.

Les også
Hver fjerde nordmann vil ha forbud mot elsparkesykler
annonse