Nyhet

Saksøker journalister for 24 millioner

Foxconn, som er en kinesisk iPod-produsent, ble i juni beskyldt for dårlig arbeidsmiljø. Blant annet ble det avdekket at de ansatte ofte jobber 60 timer i uken, og tjener 310 kroner i måneden. Foxconn saksøker nå to journalister i China Business Daily avisoppslagene.

Det var nemlig de to journalistene fra China Business Daily som avla fabrikken et besøk, og omtalte arbeidsforholdene som kritikkverdige.

Ansvarlig redaktør Weng Bao og journalisten Wang You i China Business Daily beskyldes for å ha ødelagt ryktet til fabrikken. Foxconn krever 24 millioner kroner i erstatning, i tillegg til at de allerede har fått domstolen til å fryse tilgangen til journalistenes egne penger, så vel som eiendomsretten til leilighetene og bilene de eier.

Det kinesiske journalistmiljøet fordømmer frysingen av pengene og eiendelene til de to journalistene. I tillegg ber nå den internasjonale journalistorganisasjonen Journalister uten grenser Apple om å overtale fabrikken til å trekke søksmålet.

- Vi mener Wan og Weng ikke gjorde annet enn å fortelle sannheten, skriver organisasjonen i et brev til Apple-ledelsen.

(Kilder: IT-avisen, Computerworld, Engadget)

Les også
Anklager Apple for sluskete arbeid
Les også
Apple innrømmer uheldige arbeidsforhold
Les også
- Ipod lages av slaver
annonse