Tek.no

Nyhet

Lover både 4K og 60 bilder i sekundet til PS5-lanseringsspill

Bekreftet av utvikleren selv.

Niklas Plikk
21 Juli 2020 11:28

Det er ikke lenge siden Sony endelig dro sløret av sin kommende spillkonsoll Playstation 5, og viste frem haugevis av spill som slippes enten samtidig, eller kort tid etter, lanseringen senere i år.

Sony har snakket mye om hvor kraftig maskinvaren i Playstation 5 er, og mange har stilt spørsmål om hvorvidt de aller første spillene vil være optimalisert til å dra nytte av de nye kreftene. Og helt konkret: Om de første spillene vil kunne bikke den magiske grensen på 4K-oppløsning og 60 bilder i sekundet.

Nå har bekreftelsen kommet fra spillutvikleren Insomniac Games, som står bak PS5-lanseringsspillet Spider-Man: Miles Morales. I en melding på Twitter skriver de at spillere vil kunne velge en egen ytelsesmodus for å aktivere både 4K-oppløsning og 60 bilder i sekundet samtidig.

Begrenset kvalitet?

For spillere med kraftige spill-PC-er er kanskje ikke 60 bilder i sekundet og 4K-oppløsning noe å dette av stolen for, men i konsollverdenen har det vært uoppnåelig. Det er spesielt kombinasjonen av de to som får svakere maskiner til å knele.

Likevel tyder ordlyden i Twitter-meldingen til Insomniac Games at det er et par begrensninger her. «Ytelsesmodus» hinter om at de har vært nødt til å redusere noe annet for å klare å skvise ut 4K-oppløsning servert 60 ganger i sekundet. Trolig vil for eksempel strålesporing eller andre GPU-tunge oppgaver bli redusert eller skrudd helt av for å klare å oppnå de høye tallene.

annonse

Les også