Nyhet

Saksøker operatør for høy dataregning

Billie Parks fra Oklahoma har saksøkt den amerikanske operatøren AT&T på grunn av en gigantregning hun fikk for å overstige 5GB-grensen hun hadde på sitt mobilt bredbåndsabonnement. Hun hadde tegnet et ”fri bruk”-abonnement, men hevder at hun ikke fikk informasjon om at bruk utover fem gigabyte ville ”påbeløpe astronomiske kostnader” for henne.

Hun har dermed anklaget operatøren – og butikken Radio Shack, som solgte henne abonnementet – for svindelforsøk, ifølge Ars Technica.

”Fri bruk” med et forbehold
Selv om abonnementet Parks bestilte gjaldt ”fri bruk”, var det altså en maksgrense på 5GB. Dette var imidlertid ikke nevnt i verken kontrakten fra AT&T eller Radio Shack, og Parks hevder at hun ikke ble godt nok informert om hvilke priser som var gjeldende utover et par måneders forhåndsfakturering og et etableringsgebyr. AT&T vil ikke kommentere saken foreløpig, men sier til Ars Technica at de alltid sørger for å gi kunden så god informasjon som mulig om priser og vilkår – og påpeker at det til en hver tid er mulig å sjekke databruken på ”mine sider” på nettet.

Har du et ”fri bruk”-abonnement på mobilt bredbånd i Norge, har operatøren din mulighet til å begrense hastigheten din etter 5GB, men skal ikke fakturere deg utover den månedsprisen du betaler. Har du en annen prisplan, er det som regel også en makspris per måned dersom du bruker mer enn du i utgangspunktet betaler for – som heldigvis ikke er i 10.000-kronersklassen.

Les også
De beste pakkeprisabonnementene
Les også
Misvisende ”fri bruk”?
Les også
Netcom i rute med LTE
Les også
Sett sammen ditt eget abonnement
Les også
Iphone sprekker
Les også
Apple saksøkes over 3G-flause
Les også
Går til sak mot mobilstråling
annonse