Tek.no

Nyhet

Foxconn lager sine egne ha på-dingser

Både Apple og Google står på kundelisten, men nå vil den taiwanske produsenten satse selv også.

Want China Times / Lu Chia-Ching
12 Des 2013 06:02

Taiwanske Foxconn produserer smartbrillene Google Glass for Google, og har angivelig laget protyper av en kommende smartklokke fra Apple. Nå melder imidlertid Bloomberg at Foxconn vil etablere et millionfond for oppstartsbedrifter som vil satse på "wearables", eller dingser og utstyr du kan koble til smartmobilen din.

Datterselskapet Syntrend Creative Park Co. vil administrere fondet på 6,8 millioner dollar (over 40 millioner kroner), og velge noen prøveprosjekter i første kvartal 2014. De vil fungere som en inkubator for oppstartsbedriftene, og tilby både kontorplass og rådgiving. Bloomberg anslår at så mange som 20 oppstartsbedrifter vil få en sum tilsvarende 200 000 kroner i året for å utvikle nye wearables.

I sommer viste Foxconn-sjef Terry Gou frem et egenprodusert smart-armbånd som kunne kommunisere med en iPhone.

Beryktet selskap

Foxconn er kanskje best kjent i Europa og USA for å ha hatt uverdige arbeidsforhold ved noen av sine kinesiske fabrikker. Dette ble avslørt i forbindelse med at de produserte produkter for Apple. Noen av fabrikkene ble omtalt som arbeidsleirer. China Labor Watch har også avslørt at selskapet hadde ansatt flere arbeidere under lavalderen på 16 år. Og i fjor var 2000 ansatte involvert i et masseslagsmål på en av fabrikkene.

Flere Foxconn-ansatte tok selvmord mellom 2009 og 2012, noe som fikk mye oppmerksomhet i internasjonal presse. Senere viste det seg at selvmordsraten på fabrikkene både lå lavere enn i Kina sett over ett, og i samtlige 50 amerikanske deltstater. Det var likevel nok til å gjøre den taiwanske produsentens rykte enda mer frynsete.

Dette bildet kan ha bidratt til å gjøre Foxconn beryktet.

Foxconn er imidlertid et gigantisk selskap med over 1,2 millioner ansatte. De produserer ifølge New York Times om lag 40 prosent av all forbrukerelektronikk som selges på verdensbasis. Det inkluderer Apples iPhone, iPad og iPod-modeller, Sony PlayStation 3- og 4, og Amazon Kindle, samt flere produkter fra Samsung, Nokia, Nintendo, Dell, Acer og HP. Så gjenstår det å se om Foxconn tør å bruke sin egen merkevare når de lanserer sine "wearable devices".

Les også: Hvor ligger muligheten for "wearables"?

(Kilder: Bloomberg, New York Times, Wikipedia (US))

Les også
Slik skal Apple bli mer ansvarlige
Les også
Disse smartbrillene har noe Google Glass mangler
Les også
Apple får endelig tilgang på det kinesiske markedet
Les også
Samsung jakter billigere arbeidskraft
Les også
Hvor ligger muligheten for "wearables"?
Les også
Foxconn ansetter 90.000 nye "epleplukkere"
Les også
Dell vurderer «ha-på-teknologi» etter svikt i PC-salget
Les også
Ansetter flere for å produsere ny iPhone
annonse

Les også