Til hovedinnhold

– Den styggeste nedgangen siden 2005

Salget av DVD raser i Norge – det er nettet som gjelder.

Tommy H. Brakstad

DVD-salget falt fra 14 millioner solgte DVD- og Blu-ray-plater i 2011 til 11,1 millioner i 2012. Dette tilsvarer en nedgang på nesten 21 prosent. For det fysiske utleiemarkedet vil 2013 bli et skjebneår.

Salget av Blu-ray, som utgjør to millioner enheter, har ikke hatt den forventede positive utviklingen i 2012, og ligger på samme nivå som 2011.

Svake titler

– Dette er den styggeste nedgangen vi har siden 2005. I toppåret 2007 ble det solgt drøye 18 millioner enheter. Det var da DVD-en danket ut VHS-en og folk kjøpte DVD som melk og brød, sier videorådgiver Erik Zmuda i Film & Kino til, Nettavisen NA24.

Ser man på DVDer alene har salget omtrent blitt halvvert på kun syv år.

– Til tross for den store nedgangen i salg av DVD og Blu-ray, så er det fremdeles et høyt salg av film i Norge i forhold til befolkningsgrunnlaget, når vi sammenligner med resten av verden, sier Zmuda.

Likevel, salget kunne vært bedre.

– Denne videohøsten gjenspeiler bare kinovåren. Den har vært dårlig, fortsetter Zmuda.

Færre utleiebutikker

Den totale omsetningen for salg og leie av fysiske produkter var i 2012 på rundt 1,5 milliarder kroner. Utleien falt med 30 prosent fra 2011 til 2012. Fra 262 millioner kroner til 187 millioner kroner.

– Publikums økende bruk av klikkefilm på TV og på nett er hovedårsaken til denne nedgangen. 2013 vil bli et skjebneår for fysisk utleie av DVD og Blu-ray, og vi vil se at det blir færre utleiebutikker i løpet av dette året, sier Zmuda.

Han kårer tilbyderne av klikkefilmtjenester som vinnerne i 2013.

Her er topplisten for 2012:

1. Kon-Tiki, 327 000, inkl. 65 000 Blu-ray
2. Istid 4: Kontinenter på avveie, 255 000, inkl. 32 000 Blu-ray
3. The Dark Knight Rises, 143 000, inkl. 65 000 Blu-ray

Lik oss på Facebook du også.

annonse