Tek.no

Nyhet

– Vi driver ikke med hvitvasking

Vodafone-sjef ønsker mindre regulering av mobilbetaling.

Finn Jarle Kvalheim, Mobilen.no
Finn Jarle Kvalheim
29 Okt 2012 05:30

Mobilen.no/Milano: Under åpningen av NFC & Mobile Money Summit i Milano ble det gjort opp status for mobilbetaling og NFC-løsninger på verdensbasis. Michael Joseph er tidligere sjef hos den kenyanske operatøren Safaricom, og regnes som en av hjernene bak dagens mobile betalingsløsninger. Nå er han sjef for Vodafones mobilbetalingssatsing, og han mener at teknologien slett ikke har kommet så langt som den burde ha kommet. Skylden legger han på myndighetene som regulerer markedet og legger for strenge krav på virksomheten.

Michael Joseph er tidligere sjef hos den kenyanske operatøren Safaricom.Foto: Finn Jarle Kvalheim, Mobilen.no

– Jeg skulle gjerne sett at myndighetene og det politiske klimaet endret seg, og så fordelene ved å tillate mobilbetaling med færre restriksjoner. At de så at overføringene for det meste er svært små, at vi har forbrukerbeskyttelsen på plass og at vi ikke driver med hvitvask av penger, fortalte en engasjert Joseph på tampen av tirsdagens første paneldebatt i Milano.

Hindres av reguleringskåte myndigheter

Joseph fortsetter med å forklare at de ulike løsningene blir hindret av reguleringskåte myndigheter som behandler dem som om de var banker.

– Akkurat nå holdes mobilbetaling tilbake av regler som krever at vi skal oppføre oss som banker. Siden vi ikke er banker, og vi aldri kommer til å bli - eller ta oss like godt betalt som banker synes jeg vi burde bli regulert på en helt annen måte, avsluttet Joseph.

Samtidig mener han heller ikke at banker er løsningen, og sier at tradisjonelle banker aldri vil kunne satse riktig på mobilbetaling, nettopp fordi inntjeningen per transaksjon er for dårlig.

Joseph gir også operatørene tyn for å ha investert for lite i å sikre mobilbetalingens suksess. De begynner likevel å forstå forskjellen en mobilbetalingsløsning kan utgjøre. I Kenya er nemlig Safaricom en premiumtilbyder av mobiltelefoni, og landet har hatt enkel og billig nummerportabilitet i to år. Likevel mister de ikke kunder.

– Safaricom er dobbelt så dyr som nærmeste konkurrent. Etter to år med nummerportabilitet har vi mistet 16 000 kunder av 18,5 millioner. Spør du kundene hvorfor de ikke flytter er det fordi de ikke ønsker å miste M-pesa (Safaricoms betalingsløsning, journ. anm.), forklarer Joseph.

Les også: Telenor og Google samarbeider om betalingsløsning

Les også
Det skal bli enklere å betale via mobilregningen
Les også
– Norge er svært interessant for PayPal
Les også
Etablerer felles selskap for mobilbetaling
annonse

Les også