Tek.no

Nyhet

Slik skal forskerne hindre «sjøsyke» ved bruk av VR-briller

Ny løsning skal gjøre VR-teknologien mer behagelig å bruke.

Stanford University/YouTube
15 Aug 2015 18:00

VR-teknologien er ubønnhørlig på vei ut på markedet. Som med all ny teknologi har imidlertid også VR en og annen barnesykdom som må kureres, først og fremst det fysiske ubehaget mange opplever ved å bruke VR-briller, et problem Oculus Rift-utviklere selv sliter med.

Nå skal forskere ha klart å utvikle en ny løsning som skal redusere kvalmefornemmelsen som oppstår ved VR-bruk betraktelig. Løsningen er det Stanford University i California som står bak.

Bruker «lysfeltbasert» teknikk

Det forskerne har jobbet med er en teknologi som lar brukerens øyne skifte fokus mellom hva som befinner seg i forgrunnen og bakgrunnen i bildet, på samme måte som i virkeligheten.

Løsningen bruker lag med ekstra, gjennomsiktige LCD-skjermer. Foto: Stanford University

Vanlige, stereoskopiske skjermer, som for eksempel brukes i VR-briller, er nemlig ikke i stand til å ta høyde for den kontinuerlige endringen av fokus, noe som gjør at det oppstår et misforhold mellom det brukerens øyne foretar seg og bildet som vises på skjermen.

Det er dette som skaper det fysiske ubehaget. Forskernes løsning er å benytte seg av det samme hovedprinsippet som såkalte «lysfeltskameraer», som i korte trekke innebærer å kontrollere hvilket og hvor mye lys som kommer frem til brukerens øyne fra de ulike delene av bildet.

Gjennomsiktige LCD-skjermer

For å gjøre dette benytter forskerne seg av lag med gjennomsiktige LCD-skjermer i VR-brillene som representerer hvert sitt lysfelt. Ved hjelp av avanserte algoritmer kan systemet skifte gradvis mellom disse i sanntid, noe som altså skal simulere naturlig fokusering med øynene.

Om du har lyst til å fordype deg i de tekniske og vitenskapelige detaljene er disse redegjort for i stor detalj i et eget forskningsdokument, og teknikken forklares også i en YouTube-video som du kan se under artikkelen.

Forskerne mener teknologien gjør det mulig å bruke VR-briller over lengre perioder sammenhengende uten å oppleve kvalme, hodepine og andre former for ubehag. Konsepter eksisterer enn så lenge kun på prototypenivået, og det er høyst uvisst når vi eventuelt får se det i aksjon.

Her er et annet, viktig fremskritt på VR-fronten: Oculus har gjort det mulig å overføre sine egne hender til VR-verdenen »

(Via Engadget)

Les også
Sonys VR-briller får aldersgrense
Les også
Vinn VR-briller til mobilen din
Les også
Valve: – Utviklerne har skylden for VR-sjøsyken
Les også
Verdens sykeste VR-simulator har blitt bygd i Tyskland
Les også
Disse VR-brillene byr på skikkelig oppløsning
Les også
Ny løsning lar deg bruke en helt vanlig mobil som 3D-skanner
Les også
Nå gjør Oculus det mulig å overføre sine egne hender til VR-verdenen
Les også
Her er forbrukerversjonen av Oculus Rift
Les også
Denne kan bli en farlig utfordrer til Oculus Rift
Les også
Sorry Mac, det blir ingen Oculus Rift på OS X med det første
annonse

Les også