– Oculus Rift er helt fantastisk til spill
Disse brillene har imponert de fleste.
Oculus er et selskap som har klart å skape imponerende mye blest, og alt oppstyret dreier seg om VR-brillene kalt Rift. Det startet med at de, via Kickstarter, samlet inn nesten ti ganger så mye som de 250.000 dollarene de ba om for å utvikle brillene.
Siden da har det meste som kan krype og gå innen spill- og teknologiverdenen sperret øynene opp for produktet. Etter en demonstrasjon på CES-messen i Las Vegas har også lovordene haglet, og etter hva vi erfarer er dette ikke uten grunn.
Bilde rundt øynene
Oculus Rift ser ut som noen store briller man spenner fast på hodet, og har en innebygd bevegelsessensor som skal være ekstremt sensitiv. Samtlige erfaringer vi har lest forteller om flytende, glatte og svært responsive bevegelser som stemmer perfekt med hvordan testpersonen rørte på hodet.
I tillegg til bevegelsessensoren har Rift to interne skjermer, som ifølge selskapet selv skal gi større synsfelt enn noe annet VR-oppsett.
Hver skjerm forvrenger sitt bilde på en måte tilpasset det tilhørende øyets synsfelt. Dette skal gjøre at man ikke opplever å titte rett inn i to små skjermer, og er en av tingene de som har prøvd ut systemet er begeistret for. Istedet skal man kunne se seg rundt med øynene som om man var inne i spillet – i tillegg til å kunne vri på hodet.
Nettstedet Tech Report kaller VR-utstyret «helt fantastisk», og forteller om en dybdefølelse og grad av innlevelse de aldri har vært borti tidligere. The Verge meldte at de ble desorientert i begynnelsen, men endte med å kåre det til det beste spillutstyret på CES-messen.
Krever sin maskinvare
I en æra hvor de fleste store spill ser ut til å være laget for konsoller, kan det kanskje overraske at Oculus Rift først og fremst vil være PC-tilbehør. Bakgrunnen er enkel: Brillene krever en bildehastighet på 60 FPS for å opprettholde illusjonen av at du faktisk er inne i spillet.
Dette kravet gjør at aldrende konsollmaskiner stort sett ikke vil ha maskinkraft nok på nyere spill. For utvikleres del er også PC-en en greiere plattform for å prøve ut teknologien, og finne ut hva slags begrensinger den har.
Hva angår utviklere, har disse også nærmest stått i kø for å få klørne i brillene. Enkelte resultater har også allerede kommet på banen; blant annet har Epic integrert sin Unreal-teknologi i VR-utstyret, og Id Software har tilpasset Doom 3 til å være klart til bruk selv før Oculus Rift kommer i butikkene.
Sendes ut i april
Andre spill som er klare inkluderer Skyrim, Portal 2 og Left 4 Dead, via tredjeparts drivere laget spesielt for dette formålet. The Verge sine CES-utsendte fikk også prøve ut spilling i Unreal Tournament, og listen vil nok bli enda lengre når flere utviklere får sine eksemplarer i posten.
Det er forresten ikke så lenge til skjer: Oculus Rift Developer Kit er tilgjengelig for forhåndsbestilling på produsentens nettsider, og er forventet å bli sendt ut i april. Prislappen for pakken ligger like under 1700 kroner, og inkluderer både brillene, utviklingsverktøy og Doom 3. Prototypen som ble vist frem på CES hade en oppløsning på 1280 x 800 piksler, og kom med DVI-, HDMI-, USB- og strømtilkoblinger.
Det ferdige produktet skal ifølge Oculus selv bli rimelig nok til at folk flest skal kunne kjøpe det, uten å si noe mer presist. Når dette blir tilgjengelig er også uvisst, men med såpass mange profilerte støttespillere virker det som vi har god grunn til å glede oss.
Presentasjonsvideo fra Oculus:
(Kilder: Tech Report, The Verge, Engadget, Financial Post, Examiner, Gamesindustry)