Slik skal Win10-appene virke på tvers
Microsoft ser for seg en sømløs løsning.
En av de store greiene med det kommende Microsoft Windows 10 er muligheten til å kjøre programmer på tvers av flere typer enheter, være seg en stasjonær monstermaskin eller mobiltelefonen din.
Akkurat hvordan det hele skal fungere har Microsoft derimot ikke fortalt så mye om, men i forbindelse med den pågående mobilmessen Mobile World Congress har det kommet litt mer kjøtt på beinet.
Microsoft selv omtaler det som mobile opplevelser, og det er egentlig også essensen av det hele. Det er ikke dingsene du bruker som er bærbare, selv om det er mobiltelefonen din. Neida, det er selve programvaren som er mobil og kan kjøres overalt der det finnes Windows 10. Det er nemlig den samme kjernen som kjøres, enten det er mobiltelefon, HoloLens eller enheter som Rasberry Pi 2.
Uansett hva slags enhet du sitter på vil de kjøres mot den samme butikken for ulike programmer og ha den samme oppdateringsløsningen.
Én standard skal gjelde på tvers
Tanken er at det skal være et sett med standarder som gjelder på tvers av plattformen, slik at programvare som følger disse vil være lett å kjenne igjen uansett hvor de kjøres.
Programvaren skal tilpasse seg den plattformen de kjøres på, noe som skaper mange muligheter. For eksempel vil den tilpasse seg skjermens størrelse og oppløsning, uten at den kutter ut noen input-muligheter.
Det innebærer at du kan bruke det du har tilgjengelig, og det selve maskinvaren støtter. Være seg tastatur, fingeren på en trykkfølsom skjerm eller ren tale.
Utviklerne trenger bare forholde seg til den ene Windows-kjernen og programmere inn mot den. De får også tilgang utviklerplattfor som skal være det enkelt å lage nye applikasjoner som passer som hånd i hanske i Microsoft Windows-universet.
Som brukere kan vi med andre ord forhåpentligvis se frem til en serie med programmer som passer veldig godt inn i Windows.
Microsoft med skikkelig gavepakke: Windows 10 blir gratis »
(Kilde: Windows blog)