Tek.no

Nyhet

Nå skal også YouTube la deg være med på å bestemme handlingen

Satser på interaktive show.

Netflix
10 Apr 2019 08:15

Videostrømmeportalen YouTube skal nå satse på innhold der seerne er med på å bestemme handlingen, melder Bloomberg. Dette spesielle og interaktive «klikk for å velge»-formatet, som nylig hadde en stor suksess med Netflix' Black Mirror: Bandersnatch, skal også benyttes under direktesendte spesialshow.

Black Mirror: Bandersnatch er beviset på at interaktive programmer kan fungere godt.
Netflix

Ideen bak er ganske enkel – ved bestemte og kritiske veivalg i programmet, kan seeren bestemme eller være med på å bestemme hva som skal velges. Således påvirker seerne historen og utfallet.

Men for at dette skal fungere og fenge skikkelig kreves det en fungerende teknologi – for ikke å snakke om en god historie.

Dedikert avdeling

YouTube har tidligere eksperimentert med interaktiv reklame, men det noe helt annet å skulle ta opp kampen med Netflix og gjengen. Derfor skal det også være opprettet en ny avdeling dedikert til interaktive programmer.

Disse showene og seriene vil i hovedsak drives av input fra seerne. Det er i tillegg snakk om at noe interaktivitet skal på plass i dagens YouTube Originals-sendinger.

Enn så lenge har ikke YouTube sagt noe om nøyaktig hvilke interaktive prosjekter de har på trappene.

(Kilde: The Verge)

Les også
Nå er YouTube Kids kommet til Norge
Les også
Netflix: – Vi taper mer mot Fortnite enn mot HBO
Les også
Netflix lanserer programmer hvor du kan styre handlingen selv
annonse

Les også