Tek.no

Nyhet

Microsoft avslører en rekke nye detaljer om neste Xbox

Åtte ganger grafikkmusklene til Xbox One.

Microsoft
25 Feb 2020 08:42

Xbox Series X vil få 12 teraflops grafikkytelse, melder Xbox-sjef Phil Spencer i et blogginnlegg. Det skal være dobbelt så mye som i dagens Xbox One X og over åtte ganger så mye som det den originale Xbox One har – et ekte generasjonssprang, ifølge Microsoft.

12 teraflops vil på papiret gjøre Series X-grafikken hakket hvassere enn et Nvidia Geforce RTX 2080, men litt svakere enn verstingkortene RTX 2080 Ti og Radeon RX Vega 64.

Får strålesporing

Fra før hadde vi hørt at den rene prosesseringskraften skulle være firedoblet fra Xbox One, og det gjentar Microsoft nå. Ytelsen kommer fra AMDs Zen 2- og RDNA 2-arkitekturer, og Xbox Series X vil dessuten få maskinvareakselerert DirectX-strålesporing, slik vi kjenner fra de heftigste grafikkortene til PC.

For disse har imidlertid strålesporing kommet med en solid kostnad når det gjelder ytelse, så det blir spennende å se om det blir det samme for konsoller – spesielt siden det nå er AMD som leverer grafikken, og AMD har så langt ikke vært veldig interesserte i strålesporing på PC. Playstation 5 vil for øvrig også ha en RDNA-basert grafikkløsning, og vil også komme med strålesporing.

Microsoft gjentar for øvrig at den nye Xbox-konsollen vil støtte inntil 120 bilder i sekundet, men de har foreløpig ikke sagt noe om hvilken oppløsning det eventuelt vil gjelde for. 120 bilder i sekundet i 4K-oppløsning er muligens usannsynlig.

Såkalt Variable Rate Shading lar grafikkbrikken fokusere kreftene der det er mest nødvendig, i stedet for å oppdatere alle pikslene i bildet hver eneste gang. Det skal gi mer stabile bildefrekvenser uten påvirkning på bildekvaliteten, ifølge Microsoft.

Microsoft

Quick Resume

Fra før visste vi også at Xbox Series X vil komme med rask NVMe-SSD-lagring, og Microsoft varsler også en såkalt Quick Resume-funksjon som lar deg starte opp igjen spill etter at konsollen har vært i hvilemodus uten at du må gjennom lasteskjermer og liknende. Dette har fungert med ett enkelt spill på dagens konsollgenerasjon, men skal tilsynelatende fungere med flere spill av gangen på Series X.

«Dynamic Latency Input» skal gi bedre synkronisering mellom det du gjør på kontrolleren og det som skjer på skjermen foran deg, altså i praksis et forsøk på å kompensere for den forsinkelsen som oppstår når bildebehandlingen i TV-en skal gjøre jobben sin. Mange TV-er er jo i dag utstyrt med en spillmodus som minimerer denne forsinkelsen så godt det er mulig, men Microsoft ser altså ut til å ta affære også på egen hånd.

Som de meldte ved lansering får konsollen også støtte for såkalt Auto Low Latency Mode, som automatisk setter den tilkoblede skjermen i den bildemodusen som har lavest forsinkelse. Variable Refresh Rate setter skjermens bildefrekvens til den samme som spillet har, som skal gi bilder uten riving.

Bakoverkompatibel

Series X blir kompatibel med alle spill som Xbox One er kompatibel med, inkludert en rekke Xbox 360- og originale Xbox-spill. De varsler også en ny funksjon kalt «Smart Delivery», som skal sikre at du får den «riktige» versjonen av et spill etter hvilken konsoll du spiller på – som i praksis betyr at du vil kunne kjøpe spill til Xbox One nå og sikre at du får en Series X-versjon når du investerer i ny konsoll.

Microsoft varsler at de implementerer Smart Delivery på alle sine Xbox Game Studio-spill, som for eksempel Halo Infinite, men at alle utviklere og utgivere kan velge å legge det til på sine spill.

Selskapet lover flere detaljer i løpet av de neste månedene, frem mot E3-messen i juni.

Konsollen skal være i salg en gang før juletider i år, og det er ventet at også Sonys Playstation 5 vil slippes omtrent på samme tidspunkt. Det er også ventet at begge to vil bli noe dyrere enn dagens generasjon konsoller.

annonse