Tek.no

Nyhet

Mazdas første elbil blir rimelig, men rekkevidden er mager

Mazda
Stein Jarle Olsen
24 Okt 2019 07:52

Mazda viste natt til onsdag frem sin første elbil, som har fått navnet MX-30. Den blir en liten SUV med et ganske lite batteri når vi tar i betraktning hva de fleste konkurrentene kommer med.

Batteriet er nemlig ikke større enn 35,5 kilowattimer, noe som skal gi en rekkevidde på rundt 200 kilometer etter WLTP-standarden.

På størrelse med e-Niro

Batteristørrelsen er valgt som et kompromiss mellom rekkevidde og bærekraft, ifølge Mazda, som også testet bilen i skallet til CX-30 i Oslo tidligere i år og senere hadde verdenspressen på prøvekjøring samme sted.

Med en lengde på knappe 4,4 meter er MX-30 litt lenger enn for eksempel en Hyundai Kona og omtrent på størrelse med Kia e-Niro. MX-30 har ellers en motor på 105 kilowatt (142 hestekrefter) og 264 Nm dreiemoment.

Med tanke på den litt begrensede batterikapasiteten er det kanskje ikke så overraskende at hurtiglading er begrenset til 50 kilowatt (CCS i Europa), og bilen vil kunne ta imot inntil 6,6 kilowatt AC-lading.

50 kilowatt hurtiglading fremstår litt tynt med tanke på hva de fleste av konkurrentene kommer med, men samtidig er det forståelig med tanke på batterikapasiteten.
Mazda

Spesielle dører

Mest spesielt med MX-30-designet er sannsynligvis at Mazda har gått for det de kaller «freestyle-dører», i praksis dører som åpner hver sin vei og hvor du må åpne førerdøra før du kan åpne døra til baksetet – litt som BMW i3. Dørene foran kan åpnes inntil 82 grader, dørene bak 80 grader.

Disse skal ifølge Mazda gjøre det enklere å komme både inn og ut av bilen og spesielt gjøre det enklere å få barnevogner og rullestoler inn og ut. Innvendig har Mazda tatt i bruk flere bærekraftige materialer som blant annet kork og et tekstil delvis laget av resirkulerte plastflasker.

«Freestyle»-dører, kaller Mazda dem.
Mazda

Bilen får også Mazdas såkalte i-Activsense-førerassistanse, som blant annet inkluderer adaptiv cruisekontroll, filholder og antikollisjonssystemer. Bagasjeplassen er ikke oppgitt i tall, men Mazda sier den skal ha plass til fire vanlige kabinkofferter.

Mazda melder også at bilen vil gi «aural feedback» til føreren under kjøring. MX-30 vil legge til kunstig motorlyd fra høyttalerne som matcher momentet i motoren, i praksis litt av det samme som Porsche tilbyr med sin «Sports Sound»-pakke for Taycan.

La oss håpe det går an å skru av.

Baksetet er en benk. Dørdesignet gjør også at det blir plass til armlener der dørene ellers ville sittet.
Mazda

Prisen: 260.000 kroner

Prisen er satt til 259.900 kroner inkludert frakt og levering Drammen. For den prisen får du en såkalt First Edition, som blant annet kommer med adaptiv cruisekontroll, head-up display, ryggekamera og elektrisk justerbart førersete med minnefunksjon.

Å legge inn en reservasjon krever et depositum på 10.000 kroner, og de første leveransene ventes på høsten i 2020. Mazda har allerede åpnet for reservasjoner i Norge.

En touchskjerm for å håndtere blant annet klimaanlegget er nytt for Mazda. First Edition vil også komme med head up-display.
Mazda

Prisen plasserer for øvrig MX-30 i direkte konkurranse med to andre nye elbiler med liknende batterier, nemlig Honda e og Mini Cooper SE. Honda e starter på 266.200 kroner, Mini Cooper SE på 259.900 kroner.

I samme prisleie finner vi også andre kommende kompakt-elbiler med betydelig større batterier, som Opel Corsa-e (50 kWh), Peugeot e-208 (50 kWh) og den nye versjonen av Renault Zoe (52 kWh).

En rekke kinesiske elbiler har også meldt sin ankomst til Norge i det siste. MG ZS EV er for eksempel sammenliknbar i størrelse med MX-30, har et batteri på 44,5 kilowattimer og en startpris på under 230.000 kroner. Den skal i salg om bare noen uker.

annonse

Les også