Nyhet

Audi viser elektrisk stasjonsvogn med 700 km rekkevidde

Nye A6 Avant e-tron er et blikk på hvordan en elektrisk luksusvogn fra Audi kan se ut. Men produksjonsmodellene kommer ikke før neste år.

Audi viser torsdag frem sin neste konseptmodell, kalt Audi A6 Avant. Den følger fjorårets A6 Sportback, som den tilsynelatende deler mange av spesifikasjonene med.

Audi sier A6 Avant-konseptet er «produksjonsorientert», som vel kan tyde på at det ikke er veldig store endringer som må gjøres når eller om den finner veien til faktiske produksjonslinjer.

Nesten fem meter lang

Konseptbilen måler 4,96 meter i lengde, 1,96 meter i bredde og 1,44 meter i høyde, og havner dermed i noenlunde samme segment som Porsches Taycan Cross Turismo - solid plassert i luksusklassen. Stasjonsvogner er jo heller ikke dagligdags blant elbilene, hvor de aller fleste har satset på SUV-er i ulike størrelser - inkludert Audi.

A6 Avant bygges på den såkalte PPE-plattformen (Premium Platform Electric), som Audi deler med nettopp Porsche. PPE blir faktisk Audis fjerde elbilplattform - den opprinnelige e-tron er bygget på en ombygd fossilplattform, e-tron GT er bygget på Porsches J1-plattform og Q4 e-tron er bygget på morselskapet Volkswagens MEB-plattform.

En «plattform» eller arkitektur er i praksis «pilarene» som en bil bygges på, med et sett standardiserte deler og spesifikasjoner som man så kan bygge videre på. En måte å redusere utviklingskostnadene på ved at du ikke trenger å designe hver bil helt fra grunnen av.

Audi kaller A6 Avant «et fullstendig håndfast blikk på fremtidige produksjonsmodeller» på PPE-plattformen, som skal kunne brukes både på lave og høyere biler og med ulike akselavstander. I tillegg til C-segment-bilene Audi A6 Sportback og A6 Avant sier Audi at plattformen kan brukes både i B- og D-segmentene, altså til både mindre og større biler.

Pene linjer i A6 Avant, men typiske konseptbiltrekk som manglende dørhåndtak er nok eksempelvis noe som vil endres på før bilen skal i produksjon. 22-tommers felger er nok også noe som ikke kommer som standard.

700 kilometer rekkevidde

Konseptbilen kommer med et batteri på rundt 100 kilowattimer, som i den mest utholdende utgaven skal gi en rekkevidde på opptil 700 kilometer.

A6 Avant bruker den samme 800 volts-teknologien som Audi e-tron GT og Porsche Taycan, og skal kunne lade med inntil 270 kilowatt effekt. 10 minutters lading skal dermed kunne gi inntil 300 kilometer rekkevidde. 25 minutter skal være nok til å lade fra 5 til 80 prosent.

Innstegsmodellene med bakhjulsdrift vil levere 0–100 på under syv sekunder, mens den sprekeste utgaven vil gjøre det samme på godt under fire, ifølge Audi. Denne får firehjulsdrift, skal levere 350 kilowatt (476 hestekrefter) og solide 800 Nm moment.

Konseptbilen har også adaptiv luftdemping og de såkalte LED Matrix-lysene som kan skru av og på «enkeltpiksler» for hele tiden å unngå å blende motgående trafikk, selv med langlysene på.

A6 Sportback til venstre, A6 Avant til høyre.

Produksjonsmodeller neste år

Ellers er Audis pressemelding full av svevende beskrivelser av hvor vakker bilen er. Bare hør her:

«Fraværet av harde kanter resulterer i myke overganger mellom konvekse og konkave overflater over hele bilen, i tillegg til myke skygger. Audi A6 e-tron-konseptet fremstår monolittisk, som fra en enkel form - spesielt når du ser det fra siden».

«Showbilens sporty silhuett understrekes av dens varme nyanse av grå, kalt Neptune Valley. Mens bilen har en moderne, subtil eleganse når den er i skyggene, åpner dens fulle effekt opp i solen, som bader showbilen i nyanser av mykt iriserende gull med sine effektpigmenter».

Joda.

De første produksjonsmodellene på PPE-plattformen skal vises i 2023, melder Audi. Det innebærer en viss forsinkelse fra A6 Sportback-lanseringen i fjor, da beskjeden var at det skulle skje i andre halvdel av 2022.

Les også
Tesla øker prisene for andre gang på få dager
annonse