Tek.no

Nyhet

EU ber Netflix skru av HD-kvalitet i frykt for at internett skal kollapse

Men i Norge er ikke internettleverandørene urolige.

Vegar Jansen / Tek.no

EU har nå bedt Netflix om å strupe kvaliteten på strømmetjenesten sin i frykt for at den økende andelen mennesker som sitter hjemme skal knele hele internett.

Det er EU-kommisær Thierry Breton som via Twitter forteller at han har snakket med Reed Hastings, administrerende direktør i Netflix, om å endre fra HD-kvalitet til standardkvalitet.

Allerede belastet nett i USA

Bakgrunnen for samtalen skal angivelig være en artikkel i CNN, som viser at strømmetjenesten er en enorm belastning på nettet i USA. Og dette frykter altså Breton at skal skje i Europa nå som stadig flere må holde seg hjemme for å få bremse den pågående pandemien.

Til daglig har Breton ansvar for EUs interne marked, som utgjør hele 450 millioner mennesker.

Netflix uttaler at de allerede har justert kvaliteten slik at den tilpasser seg båndbredden som er tilgjengelig i ulike områder.

Enn så lenge kan vi fortsatt se på Netflix i HD, men en talsperson hos Netflix opplyser til CNN at Breton og Hastings vil snakke videre om en eventuell løsning i løpt av dagen.

Andreas Veggeland
Altibox

Ingen kapasitetsproblemer hos Altibox

Selv om stadig flere har hjemmekontor i Norge, er det ingenting som tyder på at økningen i strømmebruk skal knele nettet til Altibox.

– Vi merker en stor økning i databruken midt på dagen, men fortsatt er det slik at det er kveldene hvor vi bruker nettet mest, forklarer Andreas Veggeland, senior kommunikasjonsrådgiver i Altibox.

I forkant av at Regjeringens nåværende tiltak mot pandemien, hadde Altibox sin egen beredskapsgruppe tatt grep ved å gi større kapasitet til enkelte geografiske plasser i landet hvor lasten normalt er høy.

– Selv om vi bruker nettet flittig nå, så er ikke lasten så stor som når det for eksempel store begivenheter som finalen i fotball-VM. Eksempelvis var det tirsdagen i forrige uke som var den dagen med mest databruk i nettet vårt, og det var fordi det kom en oppdatering av Call of Duty, avslutter Veggeland.

Telenor: Godt dimensjonert

Telenors kommunikasjonssjef Fredrik Tangeraas sier til Tek.no at bredbåndsnettet deres er robust og nok generelt har mer kapasitet enn nett ellers i Europa.

– Nå som fritidsaktiviteter blir avlyst blir det gjerne til at flere samles rundt tv-skjermer og strømmetjenester. Vi har sett en viss økning i bruk av strømmetjenester som Netflix og andre, men nettet vårt er godt dimensjonert for å tåle økt trafikk både fra økt bruk av strømmetjenester og hjemmekontor, beroliger han.

Nedetiden som en del Telenor-kunder opplevde i 14.30-tiden onsdag hadde ingenting med kapasitetsproblemer å gjøre, opplyser han.

– Vi fikk henvendelser primært fra Vestlandet og Sørlandet opplevde ustabilitet på fastnett-bredbånd eller at de ikke fikk logget seg på nett. Vi så raskt at feilen var knyttet til Telenors DNS-tjeneste, altså navnetjenere som oversetter domenenavn til IP-adresser. Telenor gjennomførte tiltak for å normalisere trafikken, og dette hadde positiv effekt. Etter klokken 16.30 var det en klar for bedring, og trafikken kom siden inn igjen, sier Tangeraas.

Kilde: Twitter, CNN)

annonse

Les også